اگر نتوانستید جنازه ام را به عقب بیاورید آن را به روی مین های  دشمن بگذارید تا اقلا جنازه من کمکی به حاکمیت اسلام کرده باشد.

 

 

فرازی از وصیت نامه

شهید محسن وزوایی

رتبه اول رشته شیمی در دانشگاه شریف



تاريخ : پنج شنبه 27 فروردين 1394برچسب:, | 21:18 | نویسنده : محمد رحیمی |

به مسئولین هم گفته ام:

مردم و نخبگان را از جزئیات مذاکرات هسته ای مطلع کنید محرمانه نداریم



تاريخ : چهار شنبه 26 فروردين 1394برچسب:, | 18:53 | نویسنده : محمد رحیمی |

بانو تو یک دختری می دانی که صلاح تو در حجاب است

برای تو دلیلی بزرگتر از سخن خدایت نیست

تو حجابت را رعایت کن چون خدای تو اینگونه میخواهد

بانو فرقی نمیکند کجا یا چه موقع

در هیاهوی این شهر هرکجا و هروقت دچار واهمه شدی با ایمانت وضو بگیر زیر لب نیت کن»حجاب میکنم قربه الی الله«

حجاب پرچم مبارزه با تهاجم فرهنگی



تاريخ : چهار شنبه 26 فروردين 1394برچسب:, | 18:39 | نویسنده : محمد رحیمی |

ایت الله بهجت به جوانان تاکید داشتند که

حسینی بشوید نه هیئتی،زیرا اگر گرم هیئت بشوید حسینتان را آنگونه که خود دوست دارید و باب میلتان است میسازید و هر کس با میل شما مخالف باشد میگویید با حسین(ع) مخالف است ولی اگر حسینی باشید هیئت و رفتارتان را بر مبنای حسین میسازید»هیئتی شدن کاری ندارد کافیست ریش بگذارید و با پیراهن مشکی از این هیئت به آن هیئت بروید.»حسینی شدن مشکل است»

 



تاريخ : سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, | 16:58 | نویسنده : محمد رحیمی |

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به ابلاغ وزیر ارشاد مبنی بر لغو سفر عمره اظهار کرد: با توجه به بی حرمتی ماموران عربستانی به دو نوجوان ایرانی، براساس گفته وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی سفر عمره تا اطلاع ثانوی لغو شد. 


وی افزود: کسانی هم که در حال حاضر در عربستان سعودی  حضور دارند پس از برگزاری اعمال حج به کشور باز خواهند گشت.

درهمین راستا نیز سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه ای  توضیحاتی را در این باره ارائه کرد.

متن این اطلاعیه به این شرح است:

نظر به اینکه حادثه تلخ و ناگوار فرودگاه جده موجی از نگرانی مردمی را در خصوص تأمین امنیت زائرین عزیز ایرانی توسط کشور عربستان سعودی فراهم نموده و احساسات پاک اقشار گوناگون جامعه را بشدت جریحه دار کرده است و از آنجا که علیرغم اعلام ابراز تنفر و انزجار مسئولان ارشد کشور عربستان از این جسارت و وعده محکومیت مجرمین به اشد مجازات که امروز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است ، تاکنون اقدام عملی در این مورد صورت نگرفته است

لذا تا حصول اطمینان از تامین امنیت زائرین عزیز ایرانی ، عملیات اعزام زائرین عمره گزار از تاریخ 94/1/24تعلیق می گردد. انتظار میرود با پیگیری مجدانه دستگاههای ذیربط در کشور عربستان سعودی ، مجرمان این حادثه به اشد مجازات محکوم شوند .



تاريخ : سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, | 9:28 | نویسنده : محمد رحیمی |

در پی قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌های جام جهانی آمریکا، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی از کشتی‌گیران و مربیان تیم ملی کشتی آزاد تقدیر کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
کسب مقام قهرمانی جام جهانی را به کشتی‌گیران و دست اندرکاران تیم ملی کشتی آزاد کشور عزیزمان ایران تبریک میگویم و از اینکه فرزندانمان توانستند بار دیگر در عرصه بین المللی برای این ملت شریف افتخار آفرینی کنند خدا را شکر میکنم.
سیّد علی خامنه‌ای



تاريخ : سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, | 9:27 | نویسنده : محمد رحیمی |

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت والده حجت‌الاسلام والمسلمین آقای ابوترابی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجة الاسلام آقای حاج سیّد محمدحسن ابوترابی دام توفیقه
درگذشت والده‌ی مکرّمه که بانوئی انقلابی و متعبد و منسوب به بیت روحانی جلیل‌القدری بودند به جنابعالی و دیگر بازماندگان تسلیت می‌گویم، و یاد والد بزرگوار و نیز برادر آزاده‌ی نام‌آورتان مرحوم آقای حاج سیّد علی اکبر ابوترابی را گرامی میدارم و رحمت و مغفرت الهی رØ § برای آنان مسألت میکنم.
سیّد علی خامنه‌ای



تاريخ : دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:, | 17:37 | نویسنده : محمد رحیمی |

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به مناسبت میلاد پربرکت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها و بزرگداشت روز زن، با شرایط عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان زن که محکومیت آنان تا تاریخ ۱۳۹۴/۱/۳۱ قطعیت یافته و واجد شرایط عفو و تخفیف مجازات تشخیص داده شده اند موافقت کردند.
متن نامه رئیس قوه قضاییه و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی خامنه ای «ادام الله ظله الوارف»
رهبر معظم انقلاب اسلامی
با اهداء سلام و تحیات؛
احتراماً، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام میلاد پربرکت سرور زنان عالم، دخت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و گرامیداشت روز زن و اهتمام ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه به رفعت شأن و منزلت اجتماعی و رعایت حقوق بانوان و اهمیت به کانون گرم خانواده و در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بدین وسیله شرایط و ضوابط عفو محکومان نسوان دادگاههای عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که تا تاریخ ۱۳۹۴/۱/۳۱ محکومیت آنان قطعیت یافته و به شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده می شوند به محضر مبارک تقدیم می شود تا در صورت تصویب معظم له مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره مند شوند.
الف) محکومیت حبس محکومان اناث که در زندان و یا کانون های اصلاح و تربیت بسر می برند:
۱- باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا شش ماه
۲- نصف محکومیت محکومان به حبس بیش از شش ماه تا پنج سال
۳- یک سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال
۴- باقیمانده محکومیت محکومان به حبس ابد مشروط بر اینکه تا تاریخ ۹۴/۱/۲۰ ده سال تحمل حبس نموده باشند.
۵- باقیمانده محکومیت حبس محکومان جرائم غیرعمدی
۶- باقیمانده محکومیت حبس محکومان دارای بیماری صعب العلاج یا لاعلاج که به تشخیص پزشکی قانونی قادر به تحمل حبس نبوده و یا تحمل حبس برای آنان مستلزم مراقبتهای ویژه باشد. بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای ماده ۲۹۱ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مانع اعمال این عفو نمی باشد.
۷- محکومیت حبس محکومانی که همزمان شوهر آنان در زندان بسر می برد و یا اعدام گردیده است و نیز محکومیت حبس زنانی که به حکم قانون حضانت یا سرپرستی فرزندانشان را عهده دار می باشند، در محکومیت حبس ابد به هشت سال و در محکومیت های موضوع بند ۲ به یک سوم و در محکومیت موضوع بند ۳ به یک چهارم تقلیل می یابد.

ب) محکومیت جزای نقدی محکومان اناث که به لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می برند:
۱- باقیمانده محکومیت جزای نقدی تا یک میلیارد ریال
۲- چهار پنجم محکومیت جزای نقدی بیش از یک میلیارد ریال

ج) شرایط استفاده از عفو:
۱- نداشتن شاکی خصوصی یا اعلام رضایت وی (درصورت ورود ضرر و زیان مادی) یا جبران ضرر و زیان وارده به مدعی خصوصی (اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی) تا تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
۲- عدم ارتکاب جرم عمدیِ جدیدِ مستوجب مجازات درجه یک تا پنج، موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ در ایام تحÙ �ل حبس یا در زمان اعطاء مرخصی.
۳- عدم استفاده از عفو در محکومیت های قبلی
بدیهی است سابقه استفاده از عفو در محکومیت فعلی، مانع برخورداری از این عفو نبوده و مبنای محاسبه، باقیمانده محکومیت پس از اعمال عفو قبلی می باشد.
۴- نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری

د) مرتکبین جرائم ذیل از شمول این عفو مستثنی می باشند:
۱- سرقت مسلحانه، مقرون به آزار و راهزنی
۲- قاچاق مسلحانه مواد مخدر
۳-قاچاق اسلحه و مهمات
۴- اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی
۵- آدم ربایی
۶- دایر کردن مرکز فساد و فحشا
۷- جاسوسی
۸- اسید پاشی
۹- جرائم مربوط به مشروبات الکلی
۱۰- اخلال در نظام اقتصادی.
والامر الیکم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
صادق آملی لاریجانی
----------------------------------------------------------------
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تحیت و تبریک، با پیشنهاد جنابعالی موافقت می شود.
والسلام علیکم و رحمه الله
سید علی خامنه ای 
۱۹ فروردین ۹۴



تاريخ : دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:, | 17:36 | نویسنده : محمد رحیمی |

 (یکشنبه)٢٣/١/٩٤ از سوی وزارت امورخارجه و با حضور نمایندگان سازمان حج و زیارت و سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط کشور جلسه‌ای در خصوص بررسی آخرین تحولات مربوط به واقعه تعرض دو مامور پلیس فرودگاه جده به دو عمره گزار نوجوان ایرانی  در محل این وزارت تشکیل شد.


در این جلسه ضمن ارائه گزارش مبسوطی در مورد اقدامات وزارت امورخارجه  و نمایندگی‌های کشورمان در ریاض و جده، نمایندگان هر دستگاه نقطه نظرات خویش را در این خصوص بیان کردند.

همچنین بعداز ظهر امروز، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امورمجلس و ایرانیان به همراه مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه با حضور در مجلس شورای اسلامی و با شرکت در جلسات کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، اصل نود و فرهنگی و امور اجتماعی به سئوالات  و نگرانی‌های نمایندگان پاسخ دادند.

موضوع هتک حرمت دو زائر حرم امن الهی توسط دو مامور خاطی پلیس عربستان در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی می‌باشد و تصمیمات متخذه متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.


تاريخ : دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:, | 17:35 | نویسنده : محمد رحیمی |

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمعی از بانوان، شاعران و ذاکران اهل بیت علیهم السلام ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، مطالب بسیار مهمی را درخصوص مذاکرات هسته ای و همچنین تحولات یمن بیان کردند.


ایشان سخنان خود را با این مقدمه شروع کردند که «برخی سؤال می کنند چرا رهبری درباره مذاکرات اخیر هسته ای موضع گیری نکرده است؟»

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: علت موضع گیری نکردن رهبری این است که جایی برای موضع گیری وجود ندارد زیرا مسئولان کشور و مسئولان هسته ای می گویند هنوز کاری انجام نگرفته و هیچ موضوع الزام آوری میان دو طرف بوجود نیامده است.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: چنین وضعیتی نیاز به موضع گیری ندارد.
ایشان گفتند: اگر از من سؤال شود که «شما موافق مذاکرات اخیر هسته ای هستید یا مخالف»، می گویم نه موافق هستم و نه مخالف، چون هنوز اتفاقی نیفتاده است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همه مشکل بعد از این است که باید درباره جزئیات بحث و گفتگو شود زیرا طرف مقابل، لجوج، بدعهد، بد معامله و اهل از پشت خنجر زدن است و ممکن است در دوره ی بحث درباره جزئیات، کشور و ملت و مذاکره کنندگان را در حصار قرار دهند.

ایشان گفتند: آنچه که تاکنون اتفاق افتاده نه اصل توافق، نه مذاکره منتهی به توافق و نه محتوای توافق را تضمین نمی کند و حتی این موضوع را هم تضمین نمی کند که این مذاکرات به توافق منتهی شود، بنابراین تبریک گفتن معنایی ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند نکته را متذکر شدند و گفتند: من هیچگاه درخصوص مذاکره با امریکا خوشبین نبودم و این موضوع هم بواسطه یک توهم نیست بلکه بدلیل تجربه‌ای است که در این باره وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر در آینده جزئیات مسائل و حوادث و یادداشتهای مذاکرات هسته ای این روزها منتشر شود، همه متوجه خواهند شد که این تجربه ما از کجا نشأت می گیرد.

ایشان خاطرنشان کردند: با اینکه به مذاکره با امریکا خوشبین نبودم اما از این مذاکرات موردی با تمام وجود حمایت کردم و اکنون نیز حمایت می کنم.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: من از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند، صددرصد حمایت می کنم و اگر کسی بگوید که رهبری با رسیدن به توافق مخالف است، سخن خلاف واقع گفته است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه ایشان با توافقی که منافع ملت و کشور را تأمین کند، کاملاً موافق هستند، افزودند: البته این را هم گفته ام که «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، زیرا قبول نکردن توافقی که بخواهد منافع ملت ایران را پایمال کند و عزت ملت را از بین ببرد، شرف دارد بر توافقی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به یک ابهام صراحتاً پاسخ دادند و گفتند: برخی اوقات گفته می شود که جزئیات این مذاکرات، زیر نظر رهبری است در حالیکه این سخن دقیق نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: من نسبت به مذاکرات بی تفاوت نیستم اما تا بحال در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده ام و از این پس هم دخالت نخواهم کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: من مسائل کلان، خطوط اصلی، چارچوبها و خط قرمزها را عمدتاً به رئیس جمهور و در برخی موارد محدود به وزیر امور خارجه گفته ام اما جزئیات در اختیار آنها است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: بنده به مجریان مذاکرات هسته ای اعتماد دارم و تاکنون تردیدی نسبت به آنها نداشته ام و ان شاءالله که در آینده هم، اینچنین باشد اما درخصوص مذاکرات هسته ای، دغدغه جدی دارم.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به طرف مقابل که اهل فریب و دروغ و عهد شکنی و حرکت درخلاف مسیر صحیح است، علت دغدغه جدی را این موضوع دانستند و گفتند: یک نمونه از چنین رفتارهای طرف مقابل در مذاکرات اخیر اتفاق افتاد و کاخ سفید بعد از گذشت حدود دو ساعت از پایان مذاکرات، بیانیه چند صفحه ای را در تبیین مذاکرات منتشر کرد که در اغلب موارد خلاف واقع بود.

ایشان افزودند: نگارش چنین بیانیه ای در مدت 2 ساعت امکان پذیر نیست بنابراین آنها در همان زمانی که در حال مذاکره با ما بودند، مشغول تدوین بیانیه ای مخدوش، غلط و برخلاف محتوای مذاکرات بودند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه طرف مقابل ما، طرف بد عهد و متقلبی است، خاطرنشان کردند: نمونه دیگر این است که آنها بعد از هر دور مذاکرات، سخنان علنی بیان می کنند و سپس خصوصی می گویند، این سخنان برای آبروداری در داخل و برای مقابله با مخالفان است در حالیکه این مسائل به ما ربطی ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: آنها براساس همان ضرب المثل معروف که «کافر همه را به کیش خود پندارد» می گویند اگر رهبری ایران هم مخالفتی با مذاکرات کند، سخن واقعی آنها نیست بلکه برای آبروداری داخلی است در حالیکه آنها واقعیات داخل ایران را نمی فهمند.

ایشان تأکید کردند: سخنان رهبری با مردم براساس اعتماد متقابل است و همانطور که مردم به بنده حقیر اعتماد دارند، من هم نسبت به مردم اعتماد کامل دارم و معتقدم که همواره دست خدا با این مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: حضور مردم در سرمای 22 بهمن، و در گرمای ماه رمضان در روز قدس، همه نشانه های دست خدا است و ما هم بر همین اساس به مردم اعتماد کامل داریم و سخن ما با آنان در چارچوب این احساس و صدق و بصیرت مردم است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: من نسبت به نحوه رفتار طرف مقابل در ادامه مذاکرات دغدغه دارم.

ایشان با اشاره به برخی موافقت ها و مخالفت ها با مذاکرات هسته ای خاطرنشان کردند: نباید در این خصوص مبالغه و عجله شود بلکه باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

رهبر انقلاب اسلامی در عین حال به مسئولان تأکید کردند که باید مردم و بخصوص نخبگان را در جریان جزئیات قرار دهند و آنها را از واقعیات مطلع کنند زیرا هیچ چیز محرمانه ای وجود ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در جریان قرار دادن مردم و نخبگان را از جزئیات مذاکرات هسته ای، مصداق همدلی مسئولان با مردم خواندند و تأکید کردند: همدلی یک موضوع دستوری نیست بلکه باید آن را بوجود آورد و رشد داد که شرایط کنونی فرصت مناسبی برای بوجود آمدن همدلی با مردم است.

ایشان در ادامه یک پیشنهاد را به مسئولان مطرح کردند و گفتند: مسئولان که افراد صادق و علاقمند به منافع ملی هستند باید منتقدین شاخص مذاکرات را دعوت کنند و با آنان صحبت کنند؛ اگر در مطالب آنان، نکته ای بود، از آن برای پیشبرد بهتر مذاکرات، استفاده کنند و اگر نکته ای هم نبود، آنان را قانع کنند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: این مصداق همدلی و یکسان سازی دلها و عمل ها است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ممکن است مسئولان بگویند بعلت فرصت سه ماهه برای رسیدن توافق، زمان زیادی بمنظور بحث و شنیدن سخنان منتقدین وجود ندارد که در پاسخ باید گفت این فرصت سه ماهه یک موضوع غیرقابل تغییر نیست و اگر این مدت زمان افزایش یابد هیچ اشکالی ندارد همانگونه که طرف مقابل در برهه ای از مذاکرات، زمان را هفت ماه عقب انداختند.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بار دیگر با تأکید بر اینکه مذاکره با امریکاییها فقط در مورد موضوع هسته ای است و نه هیچ موضوع دیگری خاطرنشان کردند: البته مذاکرات درخصوص موضوع هسته ای یک تجربه است. اگر طرف مقابل از کج تابی های خود دست بردارد، این تجربه را می توان در مسائل دیگر ادامه داد اما اگر طرف مقابل به کج تابی های خود ادامه دهد، تجربه قبلی ما در بی اعتمادی به امریکا تقویت خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اظهار گلایه از برخی موضع گیریها که طرف مقابل را جامعه بین المللی می داند افزودند: طرف مقابل ملت ایران که بدعهدی می کند، امریکا و سه کشور اروپایی است و نه جامعه بین المللی. جامعه بین المللی همان 150 کشوری هستند که رؤسا و نمایندگان ارشد آنها چند سال پیش در اجلاس غیرمتعهدها در تهران شرکت کردند و اینکه گفته می شود طرف مقابل ما جامعه بین المللی است که باید به ما اعتماد کند، سخن بی موردی است.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به مواردی که ایشان در جلسات خصوصی از مسئولان در موضوع هسته ای مطالبه کرده اند، اشاره کردند و گفتند: من اصرار دارم که مسئولان، دستاوردهای کنونی هسته ای را بسیار با اهمیت تلقی کنند و آنها را کم ارزش و سبک نشمارند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه صنعت هسته ای یک ضرورت برای کشور است، افزودند: اینکه برخی روشنفکرنماها بگویند «صنعت هسته ای را برای چه می خواهیم؟»، یک فریب است.

ایشان با اشاره به نیاز کشور به صنعت پیشرفته هسته ای در عرصه های انرژی، تولید رادیودارو، شیرین کردن آب دریا، و کشاورزی خاطرنشان کردند: مهمترین ویژگی صنعت هسته ای کشور این است که دستیابی به این صنعت بسیار مهم، نتیجه انفجار استعدادهای ذاتی جوانان ایرانی بوده است، بنابراین روند پیشرفت در صنعت هسته ای باید ادامه یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ادعاهای چند کشور جنایتکار همچون امریکا که از بمب اتمی استفاده کرده و یا فرانسه که آزمایشهای هسته ای خطرناک انجام داده است، گفتند: آنها ما را متهم به تلاش برای ساخت بمب اتمی می کنند، در حالیکه نظام اسلامی ایران بر مبنای فتوای شرعی و همچنین بر مبنای عقلانی، هیچگاه بدنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود، و آن را مایه دردسر می داند.

حضرت آیت الله خامنه ای مطالبه بعدی از مسئولان را، اعتماد نکردن به طرف مقابل خواندند و افزودند: اخیراً یکی از مسئولان صریحاً گفت که ما به طرف مقابل اعتماد نداریم، که اینگونه موضعگیریها خوب است.

ایشان با تاکید بر اینکه نباید فریب لبخند طرف مقابل را خورد و نباید به وعده های نقد او اعتماد کرد، گفتند: نمونه بارز این مسئله، مواضع و سخنان رئیس جمهور امریکا بعد از بیانیه اخیر است.

رهبر انقلاب، لغو یکجای تحریمها را یکی دیگر از مطالبات از مسئولان بیان کردند و افزودند: این موضوع بسیار مهم است و تحریمها باید در همان روز توافق به طور کامل لغو شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اگر قرار باشد لغو تحریمها به یک فرآیند جدید مرتبط شود، اساس مذاکرات بی‌معنا خواهد بود، زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریمهاست.

حضرت آیت الله خامنه ای در بیان مطالبه بعدی به بحث بازرسیها اشاره و تأکید کردند: مطلقاً نباید اجازه داده شود که به بهانه نظارت، به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند و مسئولین نظامی کشور نیز به هیچ وجه اجازه ندارند که به بهانه نظارت و بازرسی، بیگانگان را به این حریم راه دهند، و یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند.

ایشان افزودند: لازم است توانایی دفاعی کشور و مشت محکم ملت در عرصه نظامی همچنان محکم بماند و روز بروز نیز محکم‌تر شود. همچنین به هیچ وجه نباید در مذاکرات، حمایت از برادران مقاوممان در نقاط مختلف مورد خدشه قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در خصوص شیوه نظارت بر برنامه هسته ای ایران نیز تاکید کردند: هیچگونه شیوه نظارت غیر متعارف که ایران را به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارتها تبدیل کند، مورد قبول نیست و نظارتها باید تنها در محدوده همان نظارتهای متعارفی که در همه دنیا انجام میشود اعمال شود، نه بیشتر.

تذکر آخر رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت تداوم توسعه فنی برنامه هسته ای کشورمان بود.

ایشان تاکید کردند: توسعه علمی و فنی در ابعاد گوناگون باید ادامه یابد البته تیم مذاکره کننده ممکن است لازم بداند که برخی محدودیتها را قبول کند که در این زمینه حرفی نداریم اما توسعه فنی باید حتماً ادامه یابد و با قدرت پیش رود.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: تأمین این خواسته ها برعهده مذاکره کنندگان است و باید با بهره گیری از نظرات افراد مطلع و امین و همچنین نظرات منتقدان، شیوه های درست مذاکراتی را پیدا و دنبال کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات بسیار مهم یمن اشاره و تأکید کردند: سعودیها با تجاوز به یمن، خطا و اشتباه کردند و بدعت بدی را در منطقه بنیان گذاشتند.

رهبر انقلاب کار این روزهای دولت سعودی در یمن را مشابه جنایت صهیونیستها در غزه خواندند و به دو جنبه مهم این موضوع پرداختند.

ایشان اقدام علیه ملت یمن را «جنایت، نسل کشی و قابل تعقیب بین المللی» دانستند و افزودند: کشتن کودکان، تخریب خانه ها و نابود کردن زیر بناها و ثروتهای ملی یک کشور، جنایتی بزرگ است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: یقیناً سعودیها در این مسئله خسارت و ضرر خواهند کرد و به هیچ وجه پیروز نخواهند شد.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص دلیل پیش بینی شکست سعودیها گفتند: دلیل این پیش بینی واضح است، زیرا توانایی نظامی صهیونیستها چندین برابر سعودیها و منطقه غزه نیز یک منطقه کوچک بود، اما آنها نتوانستند موفق شوند، در حالیکه یمن، کشوری پهناور و با جمعیت دهها میلیونی است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: سعودیها در این ماجرا قطعاً ضربه خواهند خورد و بینی آنها  به خاک مالیده خواهد شد.

ایشان با اشاره به سوابق سعودیها در مسائل سیاست خارجی گفتند: ما با سعودیها در مسائل گوناگون سیاسی اختلافات متعددی داریم اما همیشه می گفتیم که آنها در سیاست خارجی متانت و وقار نشان می دهند، اما چند جوان بی تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می دهند، که این کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به دولت سعودی تأکید کردند: این حرکت در منطقه قابل قبول نیست و من هشدار می دهم که باید دست از حرکت جنایت آمیز در یمن بردارند.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس به حمایت و دفاع امریکا از دولت سعودی اشاره کردند و افزودند: این طبیعت امریکاست که در همه قضایا بجای اینکه از مظلوم حمایت کند، طرف ظالم را می گیرد، اما آنها نیز در این موضوع ضربه خواهند دید و شکست خواهند خورد.

ایشان با اشاره به ادعای دخالت ایران در یمن گفتند: هواپیماهای جنایتکارشان آسمان یمن را ناامن کرده و بهانه های ابلهانه ای که از نظر خداوند، ملتها و منطق بین المللی مردود است برای دخالت در یمن جور می کنند، اما این کارها را دخالت نمی دانند و در مقابل، ایران را متهم می کنند.

رهبر انقلاب، ملت یمن را ملتی کهن و با سابقه دیرین که ظرفیت و توانایی تعیین دولت خود را دارد خواندند و مجدداً تأکید کردند: لازم است دولت سعودی هرچه زودتر دست از این جنایت های فاجعه بار  بردارد.

حضرت آیت الله خامنه ای نقشه اولیه طراحی شده توسط بدخواهان ملت یمن را، ایجاد خلأ قدرت و بوجود آوردن شرایطی مشابه وضعیت بسیار بد و رقت بار لیبی خواندند و گفتند: خوشبختانه در تحقق چنین هدفی ناکام ماندند زیرا جوانان مؤمن، علاقمند و معتقد به راه و روش حضرت امیرالمؤمنین (ع) اعم از شیعه، سنی، زیدی و حنفی مقابل آنان ایستادند و از این به بعد نیز ایستادگی کرده و پیروز خواهند شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای بیانات خود ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آهی، به عنوان مداحی متعهد، پایبند، خیرخواه و پر تلاش نکاتی را خطاب به مداحان متذکر شدند.

«قدر دانستن فرصت حضور جمعیت انبوه بویژه جوانان در مجالس اهل بیت(ع)» و «لزوم ترویج معارف دین و سبک زندگی اسلامی و سوق دادن مخاطبان برای عمل به مسئولیتهای بزرگ این دوران»، اولین نکته ای بود که رهبر انقلاب خطاب به مداحان بیان کردند.

«پرهیز از انحراف و خرافه گرایی و ایجاد گره در اعتقادات جوانان» نیز از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند.


تاريخ : دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:, | 17:34 | نویسنده : محمد رحیمی |

"محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان در برنامه نگاه یک ضمن تبریک سال نو که به نام مبارک حضرت زهرا(س) شروع شده  و هم چنین تبریک ایام میلاد حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: امیدوارم به برکت حضرت زهرا(س) پدر، همسر و فرزندانشان سالی پربرکت برای کشورمان داشته باشیم.

 
وی با تاکید براینکه امسال شعار همدلی، همزبانی دولت و ملت توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد، افزود: این شعار با فعالیت‌هایی در این ایام همراه شد که امیدوارم خیر و برکت برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد.  
 
ظریف ضمن تشکر از رسانه ملی و رسانه‌های دیگر که مردم را در جریان مذاکرات قرار دادند گفت: باید از مردم تشکر کنیم، اگر می توانیم در مقابل شش قدرت جهان قرار بگیریم و هم چنین اجماعی که آن ها از آن حرف می زنند در مقابل آن ها بایستیم و با صلابت از حقوق ملت دفاع کنیم تنها به این دلیل است که مردم این فشار و تحریم را به زانو درآورده اند و امید آن ها را ناامید کرده اند. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آن ها به دلیل وجود مردم پشت میز مذاکره آمدند البته هنوز هم تلاش دارند زورگویی کنند اما در عمل به خواسته هایشان نمی رسند و فقط در بیاناتشان زورگویی می‌کنند افزود: ما توانستیم خواسته های کوچک مردم را به پیش ببریم و نشان دادند این مردم از نظام و حکومت جدا نیستند.

از دلواپسان هم متشکرم
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: آن ها متوجه شدند که با مردم کشورمان نمی‌توانند با زبان تهدید و فشار رفتار کنند و باید با زبان تکریم صحبت کنند. 
 
وی بیان‌داشت: از همه تشکر می کنم حتی از کسانی که خرده به ما می گیرند و دلواپس ما هستند زیرا آن ها هم برای ما دعا می کنند و همیشه می خواهند عزت کشور حفظ شود و خون شهدای ما پایمال نشود.

نوروزهای زیادی را به دلیل حضور در دیپلماسی  در کنار خانواده نبوده ام 

ظریف در پاسخ به این سوال  با توجه به این که شما در عید در مذاکرات بودید آیا خانواده با این موضوع مشکلی نداشته و گلایه نمی کردند اظهار داشت: چون خانواده اصرار داشتند من این مسئولیت را قبول کنم در نتیجه ناچار خواهند بود این مشکلات را بپذیرند همچنین من بیشتر سال های جوانی ام را در کار دیپلماسی بوده ام به همین دلیل نوروزهای زیادی را در منزل نبوده ام و این برای خانواده من تبدیل به عادت شده اما از این فرصت استفاده می کنم تا از آن ها عذرخواهی کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که شما در برنامه قبل گفته بودید هر شب ساعت 10 شب می خوابم و از طرف دیگر دیدیم که شما در مذاکرات بیش از 9 ساعت پای میز مذاکره بودید چگونه این موضوع را تحمل کرده و در این تایم طولانی چه چیزهایی گفته می شد اظهار داشت: همان طور که اشاره کردید من عادت دارم شب ها زود بخوابم و حضور در برنامه هایی در این ساعت نیزکار مشکلی است اما من تمام عمر خود را در دیپلماسی چند جانبه به سر بردم و در دیپلماسی چند جانبه معمولاً جلسات آن در شب برگزار می شود و من خاطرم هست در اجلاس جهانی حقوق بشر که در دهه 90 میلادی (سال 72) برگزار شد همزمانی داشت با اوج بحران بوسنی، ما از صبح در این اجلاس حضور پیدا کرده و حتی نماز صبح و ظهر و عصر و  نماز صبح فردا را در همین محل اجلاس خواندیم اما باید توجه داشت آن اجلاس با حضور 180 کشور برگزار شد ولی رایزنی با مقامات آمریکایی را ما در ساعت 9 شب آغاز کردیم و ده دقیقه به 6 صبح آن را به پایان رساندیم.

در مذاکرات 9 ساعته با کری حتی از اتاق بیرون نرفتم 

وی افزود: برخی گفتند از سال 1900 میلیادی این طولانی ترین اجلاسی بوده که یک وزیر خارجه آمریکا در آن شرکت کرده است و این به هر حال قسمتی از کار ماست و همان طور که گفته شد در شب های آخر یا در جلسه حضور داشتیم و یا مشغول آماده سازی خود برای جلسه بودیم ، با توجه به این اوصاف رکورد خواب من و دوستانم روی یک الی سه ساعت بوده که البته هیچ منتی بر سر کسی نیست و ما وظیفه خود را انجام داده ایم.

مذاکرات هم مفهومی، محتوایی و هم درباره عبارات و کلمات بود

ظریف با اشاره به این که در مذاکرات هسته ای چه گذشته است افزود: این مذاکرات هم مفهومی، محتوایی و هم درباره عبارات و کلمات بود که در مجموع مذاکرات الاانقطاعی بود و من در این 9 ساعت برای این که کمی در اتاق راه بروم و یا آب یا قهوه ای بخورم از روی صندلی بلند می شدم حتی آمریکایی ها شامشان را نیز در اتاق مذاکرات صرف کردند و به هر جهت مذاکرات پیچیده و خسته کننده ای بود چرا که این مذاکرات سخت و تکراری بود.

برای استقامت بر حقوق مردم در مذاکرات هسته ای یک موضوع را صدها بار تکرار کردیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر شما بخواهید مانع از این شوید که حقوق مردم پایمال نشود ممکن است یک موضوع را مجبور باشید بیش از صدها بار تکرار کنید اما از زمانی که توافق ژنو در آذرماه 92 را به تصویب رساندیم16 ماه است که مشغول به رایزنی هستیم و در این 16 ماه مسائل عوض نشده است چرا که چند موضوع مشخص است و مواضع آن ها به ویژه قبل از توافق ژنو کاملاً روشن و مشخص بود به خاطر این که خواستار تخریب تاسیسات اراک  با بلدوزر و گل گرفتن در فوردو بودند و تاکید می کردند که ایران بیش از 200 یا 300 سانتیریفیوژ نمی تواند داشته باشد همچنین خواستار محدودیت های چند دهه ای بودند این مواضع را در خرداد سال گذشته که تازه پیشرفت کرده بودند شاهد بودیم اما آن‌ها فهمیدند که نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کنند.

ما قبل از تحریم‌ها هم پای میز مذاکره بودیم

ظریف با اشاره به اظهارات رئیس جمهور کشورمان مبنی بر این که تحریم ها برای کشاندن ایران به پای مذاکره نبود چرا که ما از ابتدا پای میز مذاکره بودیم گفت ما قبل از تحریم ها نیز پای میز مذاکره بودیم زمانی که در دولت هشتم آقای روحانی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی مسئول رسیدگی به پرونده هسته ای ایران بودندو بنده نیز سرپرستی تیم مذاکره کننده را بر عهده داشتم ما در پای میز مذاکره قرار داشتیم و تحریم نیز وجود نداشت و فقط حرف زور را قبول نمی کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: سخت ترین تحریم هایی که در طول تاریخ سازمان ملل متحد منهای تحریم هایی که علیه دولت صدام اعمال شد علیه دولت ایران بود همچنین سنگین ترین تحریم هایی که علیه کشور ایران صورت داد و تحریم های اتحادیه اروپا همگی علیه کشورمان بود و این مجموع اقدامات برای این نبود که ایران را پای میز مذاکرات بکشانند بلکه برای این بود که ایران را به تسلیم وادار کنند.

گرد هم آمدن 6 قدرت جهانی تنها برای به زانو درآوردن ملت ایران بود

وی با اشاره به اظهارات جان کری پس از بیانیه لوزان گفت: وزیر امور خارجه آمریکا به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و آن این بود که ما نمی توانیم مردم ایران را وادار به تسلیم کنیم و این گونه گفت شاید برای تبلیغات قشنگ باشد که بگوییم مردم ایران را به زانو درآوردیم اما در واقع این گونه نیست و همین که این واقعیت توسط مردم و بزرگ ترین کشورهای قدرتمند ظاهری دنیا مشخص شد بسیار مهم است.

ظریف با اشاره به این که قبل از ورود پرونده هسته ای کشورمان به شورای امنیت ما با انگلیس آلمان و فرانسه مذاکره می‌کردیم گفت دلیل این که امروز برخی 5+ 1 را 3+ 3 می خوانند این است و پس از این که پرونده ما به شورای امنیت رفت اعضای دائم وارد شده و 5+1 شد و این 6 کشور همگی تمامی تحریم ها مشارکت کردند علی رغم این که ما روابطمان با برخی از کشورهای اروپایی، روسیه، چین روابط گسترده  و در برخی موارد روابط استراتژیک داریم اما هر 6 قطع نامه ای که علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت از دید بسیاری از مردم جهان به ناحق عنوان شد هر 5 عضور به آن رای مثبت دادند و این قدرتها برای این گرد هم آمدند تا مردم ایران را به زانو دربیاورند.

پیام و آرمان امام هم اکنون در مذاکرات هسته ای حاصل شده است/  اگر طرف مقابل در مرحله نگارش زیاده خواهی کند ما مقاومت خواهیم کرد

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک به ملت ایران برای این که وزیر امور خارجه آمریکا اذعان داشت که نمی توانیم مردم ایران را به زانو درآوریم جان کری لغت جالبی را برای این اظهار نظر خود اظهار کرد، ما خاطرمان هست انقلاب اسلامی ایران با قیام حضرت امام در برابر کاپیتالاسیون آغاز شد و لغت اقای  کری به کار برد این بود که ما نمی توانیم مردم ایران را به "کپیچولیشین" وادار کنیم و این نشان می دهد که پیام و آرمان های امام که باید در مقابل تسلیم، ایستادگی کرد هم اکنون در مذاکرات حاصل شده است و امیدواریم این مذاکرات به کمک و حول و قوه الهی و حمایت مردم به نتیجه برسند و اگر طرف مقابل در مرحله نگارش زیاده خواهی کند ما مقاومت خواهیم کرد.

امنیت همسایگان ما امنیت ماست و قابل معامله نیست

ظریف افزود: ما هیچ گاه مشکلات خودمان را به هزینه همسایگانمان حل نخواهیم کرد و هم چنین هیچ گاه امنیت همسایگانمان را با کسی معامله نمی کنیم امنیت همسایگان ما امنیت ماست و قابل معامله نیست. 
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر ما در منطقه ناامن زندگی می کنیم برای همه ناامن است منطقه خلیج فارس و آسیای میانه حوزه های امنیت ملی اصلی و اولویت دار سیاست خارجی ما هستند ما زیاده خواهی نکرده و به دنبال هیچ چیزی فراتر از حق خود نبودیم اما طرف مقابل از ابتدا برنامه ای را تدوین کرده و یا برنامه ای تدوین شده بود. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکایی به دنبال تدوین برنامه هایی بودند اظهار داشت: بعضی آب را در آسیاب دشمنان خود می ریختند تا از ایران خطر امنیتی بسازند و ایران را منشا تهدید جلوه بدهند و می گفتند ایران دنبال سلاح است و هم چنین می گفتند ما باید 4 مسیر ایران به سمت سلاح هسته ای را ببندیم اگر شما می گویید که ما این 4 مسیر را می بندیم باید بگویم که این 4 مسیر را خودمان را بستیم این مسیرها را فتوای مقام معظم رهبری بسته است که همواره بر این امر تاکید دارد که استفاده از سلاح کشتار جمعی حرام شرعی است و این مسیرها را تاریخ بسته است و شما نمی توانید ببینید.

آیا آمریکا می‌داند شورای امنیت وظیفه‌اش چیست که می گوید از طرف آن حرف می زند/ ابراز تاسف آمریکا از اقدامتشان علیه جمهوری اسلامی
   
وی با اشاره به ماهیت شورای امنیت ملی تصریح کرد: آیا آمریکا می داند این شورا وظیفه اش چیست که می گوید از طرف آن حرف می زند این شورا در زمانی که بنده به عنوان کاردار جوان ایران در سازمان ملل ماموریت داشتم وقتی که از سفیرشان وقت ملاقات داشتم که بگویم در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سلاح شیمیایی استفاده کرده است اجازه ملاقات را به بنده ندادند و این نشانه افتخار نیست و آن ها هیچ قدرتی ندارند.  
 
ظریف افزود: عراق علیه ما سلاح شیمیایی استفاده کرد و حتی بازرسانی از سازمان ملل آمدند و بازدید کردند اما شورای امنیت ملی ساکت نشست و چیزی نگفت و حتی حاضر نشدند یک بار صدام را به اسم محکوم کنند علی رغم این که سازمان ملل و دبیر کل این سازمان گفته بود تا این که در شهر حلبچه از این سلاح شیمیایی استفاده شد. 
 
وزیر امور خارجه افزود: من به "جان کری" گفتم سازمان سیا یک برنامه منسجم تبلیغاتی را تدارک دیده بود که بگوید ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده است نه عراق لذا ما با این سابقه تاریخی و آن ها با این سابقه تاریخی سخن می گویند یکی از آن ها گفت که من نمی خواهم راجع به آن زمان صحبت کنم و یکی دیگر گفت ما متاسفیم از اقداماتی که علیه شما انجام داده ایم و دیگری گفت ما می خواهیم آینده متفاوتی را با شما شکل دهیم اما در واقع ما به آن ها یادآوری کرده ایم که شما زیاده خواهی می کنید.

افتخار ما ایستادگی در مقابل شش کشور قدرتمند جهان است و خودشان گفتند که ما نتوانستیم ایران را تسلیم کنیم   
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: من بیشتر این موارد را به صورت حضوری گفتم و این گونه نیست که ما در مذاکرات چیزی بگوییم و سپس بیاییم چیز دیگری را بگوییم ما همان چیزی را که بوده است را مطرح کردیم مخصوصا با مردم خودمان چرا که تاکید کردیم باید با مردم خود روراست باشیم زیرا مذاکره یعنی بده بستان و افتخار ما این است در مقابل شش کشور قدرتمند جهان ایستادیم و خودشان گفتند که ما نتوانستیم ایران را تسلیم کنیم.   
 
وی با اشاره به صحبت هایی که باراک اوباما در گذشته درباره پرونده هسته ای ایران گفته بود اظهار داشت: وی گفته بود اگر در اختیار من بود نمی گذاشتم از برنامه هسته ای ایران پیچ و مهره ای باقی بماند اما مجبورم با این ها مذاکره کنم به همین جهت می توانیم مطمئن شویم که این برنامه هسته ای صلح آمیز و این بزرگترین سند افتخار مردم است و من از رسانه ها می خواهم که این سندهای افتخار را به مردم بگویند. 
 
ظریف تاکید کرد: خصومت آمریکا با کشور ما حرف جدیدی نیست آمریکا برای مصارف داخلی خود و خوشحالی هم پیمانانش و رای جمع شدن در انتخاباتشان حرف هایی می زنند و نگرانند و چهره نگرانی در هنگام صحبت کردنشان وجود دارد در صورتی که ما یک نعمت بزرگی داریم که مدیون خون شهدا هستیم و راحت حرف می زنیم و از گروه فشار و یا دولتی نمی ترسیم و می توانیم سر خود را بالا برده و هراسی نداشته باشیم.

زورگویی آمریکا نشانه قدرت نیست، دنیا تغییر کرده است
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: زورگویی آمریکا نشانه قدرت نیست، دنیا تغییر کرده است. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره "فکت شیت" و متن توافق نامه اظهار داشت: وزارت امور خارجه چیزی را منتشر نکرده است و یک رشته از دستاوردها نوشته شده است آمریکایی ها می گویند مذاکره این است در متنی که موگرینی و بنده خواندم متاسفانه در صدا و سیما حرفی زدند که حرف های خوبی نبوده است و از شخصی که مصاحبه شده بود در این باره انتقاد کردم و گفتن که چرا گفتید که متن بنده و خانم موگرینی فرق می کند و ایشان گفتند که من صحبت های موگرینی که به زبان انگلیسی بود را گوش نکردم و مترجم همزمان وقتی که ترجمه می کرد حرف شما و مترجم فرق می کرد. متن بنده و مگرینی حدود یک ساعت و نیم قبل از مصاحبه مطبوعاتی آماده شده بود که خودمان در این باره مذاکره کرده بودیم.

متن توافق حقوقی نیست بلکه بیانیه مطبوعاتی است/ اکنون راه حل ها به شکل چک نویس و هنوز اختلاف نظر و پرانتز دارد
 
وی افزود: البته این متن حقوقی نیست بلکه بیانیه مطبوعاتی است چون ما از ابتدا گفته بودیم ما یک توافق داریم و توافقی است که حداکثر در تیر ماه انجام شود این بیانیه مطبوعاتی بیانیه مشترک بود که ما مذاکره کردیم و دو الی سه ساعت طول کشیده بود ما بر روی راه حل ها بحث کردیم و این راه حل ها به شکل چک نویس و هنوز اختلاف نظر و پرانتز دارد این بیانیه بین خودمان تدوین شد و چند دور هم مذاکره شد همکاران بنده آن را ترجمه کردند و من به همکارانم گفتم که باید مطمئن باشیم که عین متن ترجمه شود و ما به جلسه وزرا در اختتامیه رفتیم و بنده و عراقچی دوباره این متن را مشاهده کردیم تا کم و زیادی از متن اصلی نداشته باشد و اطمینان پیدا کنیم و وزرا منتظر ما بودند که بتوانیم یک ترجمه دقیقی برای متن داشته باشیم.

ظریف در ادامه با اشاره به این که وزرای خارجه و نمایندگان چین و روسیه در صف اول نشسته بودند و مترجم هم داشتند گفت: ولی با این شرایط هم هیچ کس به من نگفت که می خواهیم ترجمه شما را چک کنیم و این نشان می دهد که آن ها به نمایندگان مردم ایران اعتماد دارند. 
 
وزیر امور خارجه گریزی هم به سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا زد و اظهار داشت: حتی او هم نگفت که ترجمه شما غلط است اما برخی دوستان ما گفتند غلط است. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که ما راجع به راه حل هایی که مجموعه مفهومی است و قرار است به متن نگارش شود صحبت کردیم اظهار داشت: قرار است متن نهایی در پایان مذاکرات به عنوان متن کامل دربیاید. 
  
وی در خصوص ایرادی که به تیم مذاکره کننده گرفته شد افزود: به ما گفتند که چرا بالای این متن نوشته شده "این متن حقوقی نیست" و ما هم در جواب گفتیم چون این متن چک نویس است. 
 
ظریف ادامه داد: در مورد تعلیق تحریم ها نماینده اتحادیه اروپا به شرمن ایمیل زده بود که چرا موضع ما را خلاف گفتید و حتی به خود کری هم اعتراض رسمی کرده است. 
 
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما در ژنو تفسیر ندادیم بلکه عین توافق را بیرون دادیم اما آن ها fact sheet دادند. 
 
هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که با آماده شدن توافق نهایی آن را امضا کنیم یا این که صادر کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید براینکه بیانیه مطبوعاتی الزام آور نیست تصریح کرد: اگر چه چک نویس مهم است و تدوین آن را هم شروع کردیم اما یک سند حقوقی نیست ولی در نهایت تا 10 تیر توافق نهایی می‌کنیم. 
 
وی افزود: البته هنوز تصمیم نگرفتیم که توافق را امضا کنیم یا این که صادر کنیم ولی همه در این توافق کردیم که یک قطعنامه تحت ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد در شورای امنیت صادر شود که تمام قطعنامه های قبلی را نقض می کند و این توافق را تایید می‌کند. 
 
ظریف تاکید کرد: با طی این مراحل توافق می شود این توافق یک توافق بین المللی می شود و ما الان در حال بررسی رسیدن به آن راه‌حل‌ها هستیم تا توافق بین‌المللی را نهایی کنیم. 
 
وزیر امور خارجه در توضیح توافق بین المللی گفت: در این توافق یک جملات و عباراتی است که یک جمله کامل هستند. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با قطع نمودن سخنان خود تاکید کرد: آمریکایی ها متن شان را چهارشنبه آماده کرده بودند اگر چه ما تا 6 صبح کار می کردیم ولی متن خود را از قبل آماده کرده بودند. 
 
وی با اشاره به این که ما تعهد داریم چیزی خلاف واقع نگوییم بیان داشت: ممکن است ما روزی برای تنظیر افکار عمومی متن تعیین شده را انتشار دهیم. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که ما به همه راه حل ها رسیدیم تصریح کرد: راه حل ها همین است اما ممکن است طرز نگرش آن ها متفاوت باشد.

بیش از 5 هزار سانتریفیوژ در نطنز و بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو فعالیت خواهد کرد
 
وی تاکید کرد: در چک نویس بیانیه من و خانم موگرینی راجع به تعداد سانتریفیوژها صحبت شد که بیش از 5 هزار سانتریفیوژ در نطنز و بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو فعالیت خواهد کرد و سانتریفیوژهایی که در نطنز هستند غنی سازی خواهند کرد. 
 
ظریف ادامه داد: تصمیم نظام این است که سانتریفیوژهایی که در فردو هستند به عنوان روش ما که برای کار خودمان استفاده می کنیم آنجا باشند و بنا نداریم که به آن سانتریفیوژها غنی سازی کنیم و هم چنان که آمریکایی ها گفته اند مواد شکاف ناپذیر به سانتریفیوژها تزریق نشود و ما هم هیچ گاه خلاف این را نگفته ایم آمریکایی ها هیچ جا نگفته اند که هزار سانتریفیوژ در فردو خواهد بود و از مواردی هم هست که در آن پرانتز نیست و روی آن توافق است که ما هزار سانتریفیوژ که زنجیره اش در حال چرخش بدون مواد است آنجا باقی می ماند. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر از رئیس سازمان انرژی اتمی و سایر همکارانش ادامه داد: ما می خواهیم مذاکرات به نتیجه برسد و می دانیم که مردم حق دارند که بدانند اما نمی خواهیم کاری کنیم که مانع از به نتیجه رسیدن این توافق بشود و الان نمی خواهم به طرف مقابل خرده گیری کنم چنانکه بعد از فکت شیت ژنو نشان داد ما عین توافق را خواندیم و این توافق هم به عنوان یک سند بین المللی منتشر خواهد شد و اگر سندی هم باشد که من نتوانم روی آن اطمینان داشته باشم نمی پذیرم و هیچ سند توافق شده ای صددرصد به نفع یک طرف نیست و افتخار ما این است که با شش کشور مذاکره کنیم و نتوانند خواسته هایشان را به ما تحمیل کنند اما ما هم باید کارهایی را انجام دهیم که در مسیرجلوگیری از پیشرفت صنعت هسته ای نیست بلکه در راستای اعتمادسازی است. 
 
وی خاطر نشان کرد: چون طرف مقابل به صراحت گفته است که ما انتخاب دیگری نداریم می توان به آینده این توافق امیدوار بود و انتخاب دیگر انتخاب نامناسب تری است و در حالی که 8 کشور بیشتر در دنیا غنی سازی نمی کنند پذیرفته اند ایران غنی سازی کند نشان دهنده آینده روشن است و ما باید این مذاکرات را با بزرگ منشی ایرانی پیگیری کنیم و در مذاکراتمان اهل دروغ و دورویی نیستیم.


ظریف گفت: معتقدم که همه مذاکرات را با بزرگ منشی ایرانی پیگیری کنیم  و طرف های غربی باید بدانند که ما اهل دور رویی نیستیم و صادقانه مذاکره می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت:در آمریکا اوباما و وزیر امور خارجه این کشور بسیار تحت فشار هستند اما در این کشور گروهی معتقد بودند که اصلاً ایران نباید در مسئله هسته ای خود بحث تحقیق و توسعه را داشته باشد و هم اکنون این در بیانیه به ایران این حق داده شده است.

وی ادامه داد: تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است سه قسمت می باشند قسمت اول تحریم های شورای امنیت است قسمت دوم تحریم های آمریکا و قسمت سوم تحریم هایی است که اتحادیه اروپا اعمال کرده است و ما در آن بیانیه ای که موگریمی خواند کلیه قطعنامه های شورای امنیت از روز توافق حذف می شود و این شورا تنها نظارت بر اجرای توافق را بر عهده خواهد داشت.

ظریف گفت: اگر توافق انجام شود و در شورای امنیت به تصویب برسد دیگر آن بحثی که جمهوری خواهان در کنگره مطرح کرده بودند مبنی بر این که هر توافقی با اوباما تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری وی اعتبار خواهد داشت منتفی خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: شورای امنیت 6 قطع نامه علیه ایران  تصویب کرده است و قطع نامه 1929 شورای امنیت یک فاجعه بزرگ بین المللی است و در توافق نامه  ژنو در بحث تعلیق یا حذف تحریم ها سوء تفاهم هایی وجودداشت که دلیل آن نیز برداشت متفاوت از یک لغت بود اما در بیانیه اخیر از کلمه ای استفاده کرده ایم که در نظر غربی ها نیز به معنای "لغو" است و بر اساس آن تحریم ها لغو گردند.

ظریف اظهار داشت:  البته برخی از بندهای قطع نامه های شورای امنیت که مربوط به اقلام اشاعه ای و تسلیحاتی است از قطعنامه شورای امنیت خارج خواهند شد اما لغو نمی شوند و به عنوان محدودیت برای مدت زمان معینی که روی آن توافق خواهد شد اعمال می شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت: روزی که قطع نامه تصویب شود طرفین می بایست اقداماتی  انجام دهند و بین تصویب و اجرایی شدن توافق فاصله وجود دارد و ما نیز باید اقداماتی در فوردو، نطنز، اراک و دیگر تجهیزات هسته ای ما انجام دهیم که مورد توافق مسئولان نظام است و این اقدامات قطعاً بیهوده نخواهد بود و طی یک بازه زمانی انجام خواهد شد.

بهترین تضمین برای ما قطعنامه شورای امنیت است

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر این که لغو تحریم ها 6 ماه به طول خواهد انجامید گفت: این نظر وی است و بستگی به فعالیت دو طرف در این مدت دارد اما بهترین تضمین برای ما قطعنامه شورای امنیت است که با تصویب این شورا کشورهای طرف مذاکره با ایران باید به مباحث توافق شده عمل کنند .

ظریف اظهار داشت: از روزی که این قطعنامه اجرایی بشود و آژانس انرژی اتمی تایید کندکه ما اقدامات لازم را انجام داده ایم در آن لحظه آمریکا موظف است کلیه تحریم های اقتصادی و مالی را که علیه ایران وضع کرده بود متوقف سازد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه بیان داشت: بر اساس  حقوق بین الملل دولت آمریکا متعهد می شود که کلیه تحریم ها را  لغو کند اما در اتحادیه اروپا  وضعیت فرق می کند و بعد از نهایی شدن توافق در همان روز بلافاصله تحریم ها لغو خواهد شد.

ظریف با بیان این که معماری تحریم ها توسط آمریکایی ها حفظ نخواهد شد افزود: امروز وزارت خزانه داری آمریکا بیانیه داده است که مردم آمریکا را متوجه کندکه هنوز تحریم ها لغو نشده است و این خود نشاندهنده مسائلی است و دو طرف می توانند در صورتی که توافق توسط طرف مقابل لغو نشود آن را متوقف سازند و در این شرایط قطعاً معماری تحریم ها حفظ نخواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: آمریکا اگر بخواهد بعد از توافق هسته ای با ایران اقدام دیگری انجام دهد و بر خلاف قطعنامه جدید شورای امنیت عمل کند و مجدداً ایران را تحریم کند دیگر این تحریم ها بی ارزش خواهد شد.

وی گفت: پیشنهادهایی مطرح شده است که در صورت پذیرش آن توسط طرف مقابل دیگر تحریم ها با موضوعات مختلف بازنخواهد گشت. اگر به توافق برسیم حتماً توافقی دو طرفه است و در این توافق  ما به نیروگاه آب سنگین اراک دست یافته ایم و این در صورتی است که در گذشته غربی به شدت با آن مخالف بودند.

ظریف با بیان این که برخی از اقدامات ایران در جهت منافع ماست گفت: نیروگاه اراک را ما طراحی می کنیم اما به دلیل تحریم ها برخی از قطعات را از بازار سیاه خریداری کرده و این همواره برای ما مشکل ساز بوده است زیرا برخی اوقات این قطعات عملکرد تخریبی دارد و ما را دچار مشکل می کند.

ایران با توافق دو مرحله ای مخالفت کرده است

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و هر چه گفته و نوشته اجرا می کند و اگر آن ها تحریم ها را برگردانند  دیگر اعتباری در میان افکار عمومی جهان نخواهند داشت و ما به دنیا نشان داده ایم که روی حرفمان می ایستیم و اگر خیانت بکنند ما هم می توانیم به سرعت مسئله هسته ای خود را بازگردانیم.

ظریف اظهار داشت: اگر توافق نامه ای امضا شود ما عین آن توافق را انتشار می کنیم و مردم ایران آگاه هستند و دروغ هم پایدار نخواهد ماند و به سرعت در دنیای ارتباطات مسائل هویدا می شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت: ایران با توافق دو مرحله ای مخالفت کرده است و بیانیه ی اخیر تنها یک بیانیه مطبوعاتی است و بر خلاف آن که برخی در داخل می گویند به معنای توافق دو مرحله‌ای نیست.


وی ادامه داد: آن هزار سانتیریفیوژ در فوردو برای آن است که خیالمان راحت باشد تاسیسات ما برپاست زیرا شرایط ما امروز در حال تغییر است چرا که روزی دنیا به ما می گفت فوردو و نطنز باید تعطیل شود اما امروز این قطعنامه شورای امنیت خواهد گفت که 5 هزار سانتیرفیوژ در نطنز خواهد چرخید  تا زمانی که طرف مقابل متعهد به تعهداتش است و هیچ کشوری بیش از ایران معتهد به تعهداتش نخواهد بود.

گروهی دلشان پر می‌زند برای این که به ایران حمله کند اما نه جراتش را دارند و نه توان آن را/ فوردو پابرجاست

ظریف تصریح کرد: خود اقای کری اذعان داشت که در یک سال و نیم گذشته ایران همه تعهداتش را اجرا کرده است و این هم به خاطر این بود که ما نمی خواستیم بهانه ای به دست کسی بدهیم  و این مدت را درحالی گذراندیم که دنیا فهمید ما بر روی حرف خود ایستاده ایم و هر زمان که توافق نهایی شود در آن، این اختیار را خواهد نهاد که اگر طرف مقابل تعهدات خود را لغو کرد طی یک روند زمانی کمتر از دو ماه اقدامات مربوطه را انجام دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان  با اشاره به مطلبی در "آسوشیتیدپرس" مبنی بر این که اکنون می دانیم غنی سازی تنها در نطنز صورت می گیردو اگر بخواهیم به ایران حمله کنیم کار برای ما آسان خواهد بود، گفت: هنگامی که ما هزار سانتیرفیوژ در فوردو داریم یعنی فوردو پابرجاست و حتماً گروهی دلشان پر می زند برای این که به ایران حمله کند اما نه جراتش را دارند و نه توان آن را همچنین در فورو هزار سانتیرفیوژ وجود دارد که هر زمان می تواند به کار بیفتد و کسی نباید فکر کند که می تواند با تهدید حمله نظامی از پای دربیاورد.

ظریف اضافه کرد: آن ها 8 سال جنگ را بر ما تحمیل کردند و در آن سلاح شیمیایی به کار بردند. و ما به یک باوری رسیدیم که این مبنای قدرت ماست و من دست همه فرماندهان و سربازان کشورمان را می بوسم که از مرزهای ما دفاع می کنند.

نیروهای مسلح ما بحمدالله  توان بازدارندگی خوبی دارند/ آمریکا ابرقدرت نیست چرا که اگر آمریکا ابرقدرت بود پای میز مذاکره با ایران نمی‌نشست

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت:  نیروهای مسلح ما بحمدالله  توان بازدارندگی خوبی دارند اما نهایت این توان و بازدارندگی ما اعتقاد مردم به خدا و قدرت لایزال الهی است و همچنین این که مردم باور بکنند آمریکا ابرقدرت نیست چرا که اگر آمریکا ابرقدرت بود پای میز مذاکره با ایران نمی نشست و این را به صراحت گفتند که ما چون نمی توانیم به پای مذاکره با ایران آمده ایم.

وی ادامه داد: ما رکتور آب سنگین اراک را به خاطر این که تکنولوژی آن را داشتیم ساختیم ابتدا ما یک پالایشگاه آب سنگین ایجاد کردیم و هنوز هم راکتور تا مرحله عملیاتی شدن فاصله زیادی دارد و باید توجه داشت هیچ کس نمی خواست قبول کند که اراک آب سنگین باشد و آخرین موضوعی که پذیرفته شد آب سنگین اراک بود چرا که همه می گفتند آب سنگین یعنی بمب اما جواب ما این بود که رکتور آب سنگین می تواند صلح آمیز باشد.

ظریف تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم چون این تکنولوژی را توانستیم خودمان تولید کنیم آن را به سرانجام برسانیم لذا گفتیم ما می آییم این رکتور را بازطراحی می کنیم چون طراحی آن به نوعی چند دهه قدیمی است  و ما دوست داریم همزمان با این که یاد گرفتیم رکتور آب سنگین را درست کنیم رکتور آب سبک را نیز راه اندازی کنیم و این که ما چرا ما به سراغ رکتور آب سنگین رفته ایم دلیلش آن بود که آن را بلد بودیم اما اگر دنیا بیاید و همکاری کند تا ما فناوری راکتور آب سبک را یاد بگیریم به همه فناوری ها دست پیدا کرده ایم.و ما دوست داریم آخرین فناوری راکتور آب سنگین را داشته باشیم و در کنار آن نو ترین فناوری رکتورآب سبک را داشته باشیم و نکته ای که در کاغذی که دوستان ما تهیه کردند و در فکت شیت آمریکایی ها وجود دارد و در توافق هم هست این است که در زمینه پیشرفته ترین راکتورهای تحقیقاتی با ما همکاری شود اما ما امیدی به خارجی ها نبسته ایم و می خواهیم همه چیز را خودمان یاد بگیریم.

توافق زمانی دائمی خواهد شد که به تصویب مجلس برسد 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مبنای ما مالکیت در فناوری است و این سیاست دولت و نظام است و می دانیم که کشورهای صنعتی بارها ما را در وسط کار گذاشتند و همه موارد را ما خودمان تمام کردیم و من فکر می کنم ما وارد عرصه یک بالندگی هسته ای و فناوری خواهیم شد و آن چیزی که رئیس جمهورتاکید کردند که باید سانتیریفیوژ بچرخد و چرخ زندگی مردم نیز بچرخد ان شا الله تحقق پیدا خواهد کرد

ظریف با اشاره به این که توافق زمانی دائمی خواهد شد که به تصویب مجلس برسد،گفت: این موضوع را آمریکایی‌ها می‌دانند البته ما قرارمان این است که به نظام های داخلی یکدیگر کاری نداشته باشیم اما همین موضوع را نیز نمی دانیم که در توافق نهایی  می‌خواهیم با آن چه کار کنیم چرا که شاید تصمیم بگیریم ما هم مقررات داخلی وارد بکنیم و آن ها نیز متقابلاً این کار را انجام بدهندو آن چیزی که در پروتکل الحاقی وجود دارد عین آن چیزی است که ما گفتیم یعنی اجرای داوطلبانه آن و حتی زمانی که داوطلبانه پروتکل را اجرا می‌کنید دسترسی ها به تاسیسات همان چیزی خواهد بود که در پروتکل آمده و این دسترسی ها را ما فراهم خواهیم کرد اما مجلس شورای اسلامی در آخر آن را تصویب کند همان طور که آن ها می گویند در آخر کنگره باید تمام تحریم ها را لغو کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: می‌دانیم زمانی پروتکل الحاقی برای کشور دائمی و الزام آور خواهد که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند و ما یقیناً به مکانیسم های داخلی خودمان متعهد هستیم چرا که این دولت دولتی قانون مدار است و دو سال است که بودجه خود را سر وقت داده و موارد نقض مقررات ندارد .

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان3.1 مانند پروتکل الحاقی است اظهار داشت: بر اساس پادمان امکاناتی وجود دارد که شما تا 180 روز قبل از اورانیوم تزریق نکنیم به دستگاهی نباید به آژانس خبر دهیم بنابراین ما می توانستیم نطنز را بسازیم و در آن سانتیرفیوژ هم نصب کنیم اما تا زمانی که به آن اورانیوم تزریق نکردیم قانوناً به آژانس اطلاعی ندهیم اتفاقاً نطنز چنین رویه ایی داشت و این همان دلیلی است که ما می گوییم کل این بازی غیر قانونی است چون ما عضو قرارداد پادمان بودیم و 3.1 را اجرا نمی‌کردیم.

وی اضافه کرد: اکثریت اعضای پادمان قریب به اتفاق 3.1 را پذیرفته اند و شاید تنها جمهوری اسلامی ایران باشد که به دلیل نقض عهد آن ها در واقع این کار را نکرده است.

ظریف گفت: تمام این چیزهایی که ما می خواهیم بپذیریم خیلی بیشتر از آن را کشور ژاپن در مدت بیست سال مشغول به اجرای آن است و همه نگران جاسوسی صنعتی هستند چرا که جاسوسی صنعتی در غرب یکی از دعواهای مهم بین چین و آمریکا، ژاپن و آمریکا است.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه براساس بیانیه سوئیس تحت توافق ایران 6 هزار و 104 سانتریفیوژ است که 5 هزار و 60 تای آن مدت 10 سال غنی سازی می کند سانتریفیوژها از نوع IR1 خواهد بود این تعداد سانتریفیوژها قرار است چه میزان و چند سو غنی سازی کند گفت: IR1  که سوئش مشخص است و در شرایط کنونی ما نیازی به چیز زیادی نداریم ما الان باید چه کار کنیم همین جا توافق کرده ایم که این ذخایرمان را در بازار بین المللی بفروشیم و اورانیوم بخریم. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: 190 زمانی است که تولید سوخت بوشهر را انجام دهیم باید بتوانیم میله سوخت را بسازیم که به حمدالله توفیقات خوبی داشتیم خود این قرص های سوخت را ساختیم اما این یک روند است قرص های سوخت و میله های سوخت ما باید یک لیسانس بین المللی بگیرد یک نکته را در نظر بگیریم 190 هزار سو با IR1 نطنز را پر می کند IR1  یک سو است نطنز ما یک چیزی حدود 50 هزار سانتریفیوژ جا می گیرد در حالی که IR8 ما 20 سو است اگر نطنز را با IR8  پر کنیم 800 هزار سو دارد در صورتی که شما متوجه پیشرفت هستید شما IR8 را از روزی که توافق حاصل شد می توانید شروع کنید به تست کردن گاز با آن. 
 
وی اضافه کرد: ما داریم این فناوری را بومی تولید می کنیم در مورد زمان بندی یک مقدار بادقت پیش می بریم در دنیا مثلا آمریکایی ها 15 سال است که روی یک سانتریفیوژ کار می کنند که هنوز به تولید نرسیده این ها نگرانی های بی موردی است ما ضمن یک روند بین المللی این کارها را پیش می بریم. 
 
ظریف تاکید کرد: ما مدیون و وام دار شهدا هستیم من سپاس خود را از خانواده شهدا اعلام می کنم هم بعد از توافق ژنو به فرودگاه تشریف آوردند و این بار هم به من نامه دادند و تشکر کردند من یک بار دیگر سر تعظیم فرود می آورم به شهدای هسته ای انقلاب و جنگ تحمیلی و ان شالله خداوند روحشان را با روح سرور شهیدان محشور کند.

پرونده ما بعد از ده سال به حالت عادی برمی گردد
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان این که پرونده ما بعد از ده سال به حالت عادی برمی گردد تصریح کرد: آنچه که ما و آقای کری گفتیم محدودیت های غنی سازی ما ده ساله خواهد شد بعد از آن روند خود را طی می کند. 
 
وی خاطر نشان کرد: الان این حرف ها را زدن ایجاد تکرار می کند یک بحثی را مخالفین توافق یعنی نتانیاهو در کنگره مطرح کرد که این ها می خواهند اجازه دهند که ایران بعد از 15 سال بمب بسازد اولین کسی که این حرف را رد کرد من بودم در مصاحبه با nbc گفتم چرا دارید مردم را گول می زنید تعهدات هسته ای ما زمان خاموش شدن نیست پروتکل الحاقی دائمی است محدودیت غنی سازی ما 10 ساله است بعضی اقدامات را ما برای 15 سال قبول کردیم بدین جهت که اعتمادسازی کنیم زیرا برای ما ضرری ایجاد نمی کند. 
 
ظریف ادامه داد: ما که می دانیم نمی خواهیم بمب بسازیم و رهبری فرمودند که نباید دنبال بمب برویم این برنامه برای ما صلح آمیز است آمریکا می داند ایران به دنبال بمب نیست اسناد علیه ما را خودشان تولید کردند صهیونیست ها "ح" را "خ" می گویند حزب الله را خزب الله می گویند حماس را خماس می گویند در این حد مستندات آن ها دروغ است نگرانی آن ها به دلیل این است که فضاسازی که کرده اند دارند فرو می پاشد حرف هایی که آن ها می زنند برای این است که گروه ها را آرام کنند ما هم پذیرفته ایم که اقداماتی را انجام داده ایم.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه پرونده ایران پس از چند سال عادی می شود گفت: ما از تمام حقوق هسته ای همین امروز نیز برخورداریم محدودیت هایی را برای مدتی پذیرفته ایم مثلا ما احتمالا قصد نداریم که در حوزه بازفرآوری پلوتونیم هیچ وقت وارد شویم زیرا پلوتونیم مصرفی ندارد که برای ما مفید باشد. 
 
وی ادامه داد: پروتکل الحاقی یک تعهد دائمی است خود من اولین بار این حرف را در تلویزیون آمریکا زدم که اینقدر مردم را نترسانید اینقدر مردم را با وحشت افکنی فریب ندهید زیرا بازی رژیم صهیونیستی وحشت افکنی راجع به دیگران است ما به NPT متعهدیم و تعهد پایانی ندارد.

 با اطمینان می گویم ما هیچ تعهد اضافی به کشور بار نخواهیم کرد 
 
ظریف تاکید کرد: من با اطمینان می گویم ما هیچ تعهد اضافی به کشور بار نخواهیم کرد و برنامه ما در یک بازه زمانی کاملا عادی خواهد شد قطع نامه شورای امنیت که الان جنسش عوض می شود تحریم ها لغو می شود و بقیه تحریم های دیگر تبدیل به محدودیت می شود ما هنوز مذاکره می کنیم که این محدودیت ها چه زمانی تعلیق و لغو شود تا زمانی که به این توافق نرسیم توافق نهایی نخواهد بود. 
 
وی تصریح کرد: من با خیال راحت به همه دوستان می گویم نگران نباشند نقد خوب است ولی ما در مذاکره هستیم اگر بیش از این وارد جزییات شویم دست خود را باز کرده ایم لذا منتقدین به مذاکره کنندگان اعتماد کنند ما هم برایمان سخت و دشوار است. 
 
ظریف افزود: 3 ماه به ما اجازه دهید تا مذاکره کنیم این 8، 9 روز آخر از سخت ترین روزهای زندگی من بوده است البته بسیار شیرین است زیرا از حقوق مردم دفاع کرده ایم من نمی گویم که ما اشتباه نمی کنیم ما هم چند انسان ناتوان و محکوم به قدرت خداوندیم اما یک چیزی را باور داریم باور داریم که آمریکا ابرقدرت نیست آمریکا قابل اعتماد نیست. 
 
وی گفت: ما امید داریم که آمریکا و کشورهای غربی بتوانند این خیانت هایی را که به مردم ما کرده اند قدری تخفیف دهند.  
 
وی خاطر نشان کرد: واقعا مشکل است که شما بنشینید و مدام متن را کلمه به کلمه بخوانید تا اشتباه نشود. 
 
ظریف با اشاره به سخنی از آیت الله آملی گفت: مردم ما ضمن این که عزت و استقامت دارند مردمی بزرگوار و نجیب هستند اگر نجیب نبودیم پای میز مذاکره نمی نشستیم.

توانمندی های دفاعی ایران خارج از هر گونه بحث و مذاکره است

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ادعاهایی که در خصوص مذاکرات هسته ای با اشاره به مسائل دفاعی شده است دروغ و این مسئله ساخته اسرائیل است و توانمندی های دفاعی ایران خارج از هر گونه بحث و مذاکره است و ما در این باره به هیچ وجه مذاکره نخواهیم کرد.

ظریف افزود: ما اولین کشوری نیستیم که پروتکل الحاقی را پذیرفته ایم و روش هایی وجود دارد که ما بتوانیم اطلاعات سیاسی خود را حفظ کنیم و اطمینان می دهم که ایران هیچ یک از اطلاعات محرمانه خود را در اختیار غربی ها نخواهد گذاشت.

آژانس انرژی اتمی باید ثابت کند که می تواند به عنوان یک سازمان مستقل عمل کند

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: آژانس انرژی اتمی باید ثابت کند که می تواند به عنوان یک سازمان مستقل عمل کند و ما می خواهیم آژانس این توانایی را داشته باشد که در ایران فعالیت کند اما این سازمان مهم بین المللی نیز باید اعتماد مردم و مقامات ایران را یک بار دیگر جلب نماید.

تنها در رابطه با مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کنیم

وی اضافه کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای تنها راجع به مسائل هسته ای مذاکره می کند و راجع به مسائل دیگر هیچ مذاکره ای نخواهد کرد اما باید به این نکته توجه کنیم که چه کسی در منطقه از جبهه النصره حمایت می کند در صورتی که ایران همواره از حکومت قانونی عراق و سوریه حمایت کرده است. مسائلی از این دست اختلافاتی است که بین ایران و آمریکا باقی خواهد ماند اما اگر آمریکا واقع بینانه نگاه کند خواهد دید  که تنها کشوری که با تروریسم در منطقه مبارزه می کند ایران است و هیچ کشوری در منطقه مانند ایران دارای ساختاری منظم نیست و در ایران دولت ها بر اساس انتخابات به قدرت می رسند و دیده ایم که گروهی مخالف یک دولت در انتخابات برنده می شوند.

ظریف تاکید کرد: امنیت همسایگانمان در خلیج فارس امنیت ماست و ما برای همه کشورهای منطقه امنیت را می خواهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: از هفته آینده مذاکرات ایران و 1+5 ادامه پیدا خواهد کرد و مذاکرات هسته‌ای دیگر دور بعدی نخواهد داشت.


تاريخ : دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:, | 17:32 | نویسنده : محمد رحیمی |

اظهارات مقامات آمریکایی درباره اقدام نظامی ضد "ایران" به یک استراتژی خسته کننده تبدیل شده که تاکنون از زبان "جان کری" وزیر خارجه، "باراک اوباما" رئیس جمهور، "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه، "ژنرال مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و سایر مسئولین از گذشته تاکنون مطرح شده است.



*** اظهارات "اشتون کارتر"

اخیراً "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا اظهاراتی را مطرح کرده مبنی بر این که "گزینه نظامی در صورت نرسیدن به توافق هسته‌ای روی میز است" و ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده است، حال آن که در آمریکا هم اختلافات جدی بین کاخ سفید و کنگره و بین مردم و حاکمیت درباره اظهارات (بخوانید لفاظی) مقامات آمریکایی وجود دارد.



تامل درباره تهدیدات

*** آیا "ایران" در مواضع خود چرخش داشته است؟

در پاسخ می‌توان گفت آیا از گذشته که مقامات و مسئولین ارشد آمریکایی، ایران را به اقدام نظامی تهدید کردند، "ایران" در مذاکرات هسته‌ای چرخش مواضع داشته است؟


*** "ایران" هیچ گاه از تصمیماتش عدول نمی‌کند

پاسخ این سوال را می‌توان در مواضع اصولی مسئولین جمهوری اسلامی ایران از بدو مذاکرات هسته‌ای یافت و "ایران" هیچ‌گاه از مواضع اصولی خود در مذاکرات هسته‌ای عدول نکرده است.






سردار "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا مبنی براینکه اگر مذاکرات به توافق خوب منجر نشود گزینه نظامی قطعا روی میز باقی خواهد ماند، گفت: اینگونه اظهارات توخالی که همواره از سوی برخی مقام های آمریکایی تکرار می شود از موضع انفعال و بی ارزش است.

وی افزود: اینگونه اظهارات مقام های آمریکایی آن هم در جریان مذاکرات حساس و پیچیده هسته‌ای که جمهوری اسلامی عزم خود را برای رفع اتهام‌های بی‌اساس جزم کرده است، نوعی فضای سازی خودساخته است که به منظور تحت‌تأثیر قرار دادن فضای منطقی مذاکرات صورت می‌برد.

وزیر دفاع تصریح کرد: اظهارات یاد شده تأییدی بر نگاه بی‌اعتماد جمهوری اسلامی ایران به آمریکا است و البته هیچ تأثیری بر مواضع مستدل، منطقی و منصفانه جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای ندارد.

سردار دهقان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره و در هر شرایطی آماده مقابله با هرگونه تهدید خصمانه از سوی متجاوزین است و پاسخ قاطع خود را در میدان عمل خواهد داد.








تامل درباره تهدیدات



وی با بیان اینکه به نظر می رسد وزیر دفاع آمریکا دچار بیماری آلزایمر شده است، گفت: اگر اشتون کارتر شکست های گذشته و اخیر آمریکا در منطقه و جهان را به خاطر می آورد، از بیان اینگونه اظهارات پوچ پرهیز می کرد.

البته در گذشته هم اظهاراتی درباره اقدام نظامی علیه ایران توسط "ژنرال مارتین دمپسی" فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا و جان کری وزیر امورخارجه مطرح شده بود که مسئولین نظامی جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات قاطعانه پاسخ دادند و سیگنال هشدار را برای مقامات آمریکایی منعکس کردند.


سردار "حسین همدانی" مشاور فرمانده کل سپاه  در گفتگو با  خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ در واکنش به اظهارات "ژنرال مارتین دمپسی" فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره آمادگی اقدام نظامی علیه ایران اظهار داشت: عربده کشیدن و شعار دادن آْمریکا نمی‌تواند ما را از میدان به در کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر آمریکایی‌ها چنین اشتباهی کنند، حتماً آخرین اشتباهشان خواهد بود و مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق در باتلاقی به دام می‌افتند که دیگر ابرقدرتی را به خود نخواهند دید. 



تامل درباره تهدیدات




پاسخ "ایران" چیست؟

به نظر می‌رسد "آمریکا" درباره اقدام نظامی معتقد به یک بلوف ادامه‌دار است که از زبان مسئولین ارشد این کشور تجلی می‌یابد. "ایران" هیچ گاه از اقدام نظامی هراس ندارد و هر گاه آمریکایی‌ها تهدید کنند، لانچرهای ایرانی هم انجام وظیفه خواهند کرد.



تامل درباره تهدیدات







 سردار سرلشکر پاسدار "محمدعلی جعفری" فرمانده کل سپاه پاسداران سال گذشته هنگامی که "جان کری" درباره اقدام نظامی ضد "ایران" سخن گفت خطاب به وزیر خارجه "آمریکا" اظهار داشت: آیا می‌دانید چند هزار مسلمان انقلابی که دل در گروۀ انقلاب اسلامی دارند و به حقانیت آن ایمان آورده اند در سراسر جهان در انتظارند تا شما این گزینه را از روی میز به صحنه عمل بیاورید. اگر نمی‌دانید، کمی بیاندیشید و یا تحقیق کنید، یا لااقل تا زمانی که قرار است منتظر حکم عاقلانه خود بنیشیند، از به‌کارگیری این عبارت مضحک و بی پشوانه خرد و اندیشه‌ورزی، پرهیز کنید.



تامل درباره تهدیدات


پاسخ سرلشکر جعفری به کری: آیا واقعا آمریکا توان و طاقت تحمل تبعات خانمان برانداز عمل کردن این گزینه علیه ایران را دارد

فرمانده کل سپاه تاکید کرد:آقای کری! آمریکا و قدرتهای نظامی او، در مقابل چشم مردم مجاهد و با ایمان ما بسیار کوچک و حقیر هستند. اگر شما تخصص و فهم مسائل نظامی یا امنیتی را ندارید از کارشناسان مجرب خود بپرسید که آیا واقعا آمریکا توان و طاقت تحمل تبعات خانمان برانداز عمل کردن این گزینه علیه ایران را دارد؟


اقدام نظامی فقط مناسب روی میز است

وی ادامه داد:  بر اساس اطلاعاتی که به ما می رسد، هم کارشناسان سیاسی و هم صاحب نظران امنیتی آمریکا ، گزینۀ نظامی را برای ایران، تنها مناسب روی میز ماندن می‌دانند، اما استفاده از آن‌را در عمل، به صلاح امنیت ملی آمریکا نمی‌دانند و در این رابطه به مسئولین آمریکا بارها هشدار داده اند.


در هر حال ایالات متحده آمریکا می‌تواند امتحان کند که در شرایط کنونی چه کسی از جنگ بیشتر زیان می‌بیند؛ اما اگر اقدام نظامی به مرحله عمل برسد شاید تبعات تأسف‌باری برای"آمریکا" داشته باشد که تجلی منطقه‌ای خواهد یافت.




سردار سرتیپ پاسدار "سیدمسعود جزایری" معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات گستاخانه وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ABS بیان کرد: کند ذهنی وزیر خارجه آمریکا به‌گونه‌ای است که فکر می‌کند با تهدید نظامی، جمهوری اسلامی ایران از منافع قطعی خود دست برمی‌دارد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» گفته بود: ما نمی‌توانیم تعهدی در مورد توافق هسته‌ای نهایی با ایران بدهیم ولی این را به بوته آزمایش می‌گذاریم که آیا راهکار دیپلماتیک می‌تواند ما را از اقدام نظامی علیه ایران بی‌نیاز کند یا نه.


سردار جزایری در ادامه افزود: در صورت حرکت احمقانه نظامی آمریکا علیه ایران قدرت واقعی جمهوری اسلامی را به آمریکایی‌ها نشان خواهیم داد.


تامل درباره تهدیدات


معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اقتدار دفاعی و آمادگی‌های فوق‌العاده و تعیین‌کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: ما در مصاف نظامی به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که برای همیشه از شر آمریکا نجات پیدا کنیم.

تامل درباره تهدیدات




آیا پس از بیانیه "لوزان" باز هم "آمریکا" تهدید می‌کند؟

می‌توان منتظر آینده بود و دید که آیا پس از بیانیه "لوزان" باز هم آمریکایی‌ها تهدید می‌کنند؟ هر چند که ایران همواره آماده دفاع است و تهدیدات "آمریکا" مصرف داخلی دارد.


تاريخ : دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:, | 17:30 | نویسنده : محمد رحیمی |
تاريخ : یک شنبه 23 فروردين 1394برچسب:, | 15:55 | نویسنده : محمد رحیمی |
بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در اعتراض به کشتار وحشیانه مردم مظلوم یمن، اجرای سیاست‌های آمریکایی در منطقه و حمایت از تروریسم و گروه‌های تکفیری و تعرض به 2 نوجوان ایرانی توسط رژیم آل سعود مقابل سفارت عربستان در تهران تجمع می‌کنند.
 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: این تجمع اعتراضی در روز دوشنبه 24 فروردین از ساعت 17 با حضور دانشگاهیان مقابل سفارت عربستان برگزار می شود.



تاريخ : یک شنبه 23 فروردين 1394برچسب:, | 15:54 | نویسنده : محمد رحیمی |

 خلاصه بیانیه توافق هسته ای به این شرح است:

      جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از چین، روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس وآلمان در چارچوب  عناصر مندرج در برنامه اقدام مشترک مورخ 24 نوامبر 2013 و متعاقب فرایند طولانی مذاکراتی پیچیده و طولانی در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی، به مجموعه ای از راه حل های لازم جهت نیل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سویس دست یافتند. مجموعه  متضمن این راه حل ها جنبه حقوقی نداشته و صرفا راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت. بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با مبنا قرادادن این راه حل ها در آینده نزدیک آغاز خواهد گردید.

تداوم برنامه هسته ای  از جمله غنی سازی

در چارچوب راه حل های موجود، هیچ یک از تاسیسات و فعالیت های مرتبط هسته ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی شود و فعالیت های هسته ای ایران در تمامی تاسیسات هسته ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک  ادامه خواهد یافت.

این راه حل های جامع ،  ادامه برنامه غنی‌سازی در داخل کشور را  تضمین می کند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود مطابق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک تولید صنعنی سوخت هسته ای خود را برای تامین سوخت نیروگاه های هسته ای ادامه دهد.

 بر اساس راه حل  به دست آمده ، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک  در خصوص برنامه غنی سازی ایران 10 ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از  5000 ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی شده در سطح 67/3  درصد ادامه خواهند داد.  ماشین های اضافه بر این تعداد و زیرساخت های مرتبط با آنها جهت جایگزینی با ماشین هایی که در طول این زمان آسیب می بینند جمع آوری و تحت نظارت آژانس نگهداری خواهد شد. همچنین ایران قادر خواهد بود ذخایر موجود مواد غنی شده خود را برای تولید مجتمع سوخت هسته ای  و یا صادرات آنها به بازارهای بین المللی در قبال خرید اورانیوم اختصاص دهد.

براساس راه حل های به دست آمده ایران برنامه تحقیق و توسعه خود را بر روی ماشین های پیشرفته ادامه خواهد داد و مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهایIR-4، IR-5 ،6IR- و IR-8 را در طول دوره  زمانی 10 ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

تاسیسات فردو


بر اساس راه حل های بدست آمده تاسیسات هسته ای  فردو به مرکز تحقیقات هسته ای و فیزیک  پیشرفته تبدیل خواهد شد. بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها  در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد که از این میان دو آبشار سانتریفیوژ در چرخش خواهند بود. همچنین نیمی از تاسیسات فردو با همکاری برخی از کشورهای(1+5) به انجام تحقیقات پیشرفته هسته ای و تولید ایزوتوپ های پایدار که مصارف مهمی در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارد،  اختصاص پیدا می کند.

راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک


مطابق راه حل های موجود؛ راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقاء یافته و روزآمد خواهد شد. در باز طراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. بازطراحی راکتور اراک در چارچوب یک  برنامه زمان بندی مشخص و در قالب یک پروژه بین المللی مشترک تحت مدیریت ایران آغاز و پس از آن بلافاصله ساخت آن شروع و در چارچوب یک برنامه زمان بندی تکمیل خواهد شد. تولید سوخت رآکتور اراک و اعطای گواهی بین المللی سوخت راکتور از جمله موارد این همکاریهای بین المللی خواهد بود. از طرف دیگر، کارخانه تولید آب سنگین نیز مانند قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

پروتکل الحاقی


ایران در جهت شفافیت و اعتماد سازی به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا نموده و در ادامه فرآیند تصویب این پروتکل طبق یک جدول زمانی در چارچوب اختیارات رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی  به تصویب خواهد رسید.

لغو تحریم ها


براساس راه حل های بدست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ، تمامی قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودور سازی فورا لغو خواهند شد. همچنین تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم های مرتبط هسته ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنین کشورهای عضو گروه (1+5) متعهد هستند از وضع تحریم های جدید در موضوع هسته ای خودداری نمایند.


همکاری های بین المللی :


همکاری های بین المللی هسته ای با جمهوری اسلامی ایران از جمله با اعضای 1+5 در حوزه ساخت نیروگاه های هسته ای، راکتور تحقیقاتی، گداخت هسته ای، ایزوتوپ های پایدار، ایمنی هسته ای، پزشکی و کشاورزی هسته ای و ... امکان پذیر و ارتقاء پیدا خواهند کرد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، دسترسی ایران به بازار جهانی، عرصه های تجاری، مالی، دانش فنی و انرژی نیز فراهم خواهد شد.

زمان بندی اجرا برنامه جامع اقدام مشترک


با پایان یافتن این مرحله از مذاکرات، تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک تا بازه زمانی 10 تیر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. با نهایی شدن متن، برنامه جامع اقدام مشترک در قالب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت. جهت لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک برای  تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این قطعنامه همچون قطعنامه هایی که علیه ایران تصویب شده بودند تحت ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد شد تا بتواند قطعنامه های قبلی را لغو کند.

طرف های برنامه جامع اقدام مشترک پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، به یک دوره زمانی آماده سازی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیاز خواهند داشت. پس از طی مرحله آماده سازی و همزمان با شروع به اجرای اقدامات هسته ای از سوی ایران در یک روز تعیین شده لغو تمامی تحریم ها به طور خودکار  به اجراء در خواهد آمد.

در چارچوب راه حل های به دست آمده ؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض  تعهدات از سوی هر یک از طرف ها سازو کار لازم پیش بینی شده است.



تاريخ : جمعه 14 فروردين 1394برچسب:, | 12:32 | نویسنده : محمد رحیمی |

نکاتی درباره ماهواره

1.میل مردم را از ایثار،مهدویت،شهادت،برگردانده و به مصرف گرایی ،میل گرایی و....تغییر می دهد.

2.حس و نیاز انسان را تغییر می دهد.

3.رسانه فیلم پخش می کند ولی ما باید ماهیت فیلم را بشناسیم و موج آن را تدبین کنیم.

4.مردم را مصرف گرا می کند و مصرف مردم را جهت می دهد.

5.فاصله فضای عمومی و خصوصی را از بین می برد.

6.چرا تماشای رسانه ها در ایران به 5 ساعت رسیده ولی رابطه میان خانواده ها 17دقیقه شده است؟؟؟؟؟

7.ایجاد شناخت و دادن آگاهی و بینش در مردم تنها راهی است که می توانیم با شبکه های ماهواره ای مقابله کرد.

8.ماهواره که به خانه رجوع کرد سبک زندگی ما را تغییر می دهد.

 

عوامل ماهواره

1.بالا رفتن سن ازدواج

2.افزایش طلاق

3.دوری اعضاء خانواده از همدیگر

4.کاهش نقش پدری و مادری

5.افزایش مدرک گرایی واشتغال زنان

6.کاهش نرخ زاد و ولد

7.ترویج زندگی مشترک

 

 

                         افزایش نرخ طلاق محصول سست شدن و فروپاشی بنیان خانواده است

 



تاريخ : جمعه 14 فروردين 1394برچسب:, | 12:9 | نویسنده : محمد رحیمی |

در استانه 12فروردین سالروز جمهوری اسلامی ایران رهبر  انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو وتخفیف مجازات 809نفر از محکومان محاکم عمومی وانقلاب سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند. ایت الله لاریجانی رئیس قوه قضایی طی نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت فرا رسیدن سالروز جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 809 تنفر از محکومانی را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضایی واجد شرایط لازم که تشخیص داده شده اند ارائه کرد که این پیشنهاد مورد موافقت رهبر انقلاب قرار گرفت



تاريخ : چهار شنبه 12 فروردين 1394برچسب:, | 10:40 | نویسنده : محمد رحیمی |

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رییس جمهوری عصر پنجشنبه در گفت‌وگوى تلفنی با دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان به تبادل نظر در خصوص مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای پرداخت.

 

روحانی دراین گفتگوی تلفنی با تبیین مواضع کشورمان در موضوع هسته‌ای و با تأکید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین‌المللی و پافشاری قطعی ایران بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه‌ای بر مذاکرات حاکم است، چراکه اشتراکات ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و ضرورت لغو تمامی تحریم‌های ناعادلانه می‌تواند ما را به راه‌حل نهایی برساند.

 

رییس جمهوری با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنایی اخیر برای توافق، در این زمینه اظهارداشت: ما باید در جهت منافع ملی و بین‌المللی حرکت کرده و اجازه ندهیم این فرصت که بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متکی است، به آسانی از دست برود.


روحانی با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاکرات براعتماد آفرینی و حرکت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری‌های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.


روحانی بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی در راستای انجام مذاکره از موضع برابر، تأکید نمود.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به تجاوز نظامی صبح امروز به کشور یمن و با محکوم کردن هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی کشورهای مستقل، اظهار داشت: کشورهای منطقه می‌بایست از هرگونه اقدامی که سبب افزایش بحران شود خودداری نمایند.


روحانی افزود: ما برای سه هدف توقف مداخلات نظامی در یمن، جلوگیری از ایجاد فرصت عمل دوباره برای تروریست‌ها و روی کار آمدن دولتی فراگیر تلاش ‌کنیم.


نخست وزیر انگلستان نیز در این مکالمه تلفنی، با تسلیت مجدد به رییس جمهور کشورمان به خاطر درگذشت والده گرامیشان، اظهار داشت: ما قبول داریم که در زمان حاضر در شرایط ویژه‌ای هستیم و به همین جهت لندن تمامی تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت تا مشکلات موجود را در عمل حل نماید زیرا این فرصت مهمی است و علیرغم فشار عده‌ای، باید برای حل و فصل نهایی هرکار لازمی را انجام داد.


در پایان این گفتگو طرفین با مثبت خواندن تلاش‌های انجام شده برای شرایط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأکید نمودند.



تاريخ : پنج شنبه 6 فروردين 1394برچسب:, | 21:24 | نویسنده : محمد رحیمی |

** دست کم 13 غیرنظامی کشته شدند

 

منابع دفاع غیرنظامی یمن روز پنجشنبه اعلام کردند که دست کم 13 غیرنظامی در تهاجم هوایی سعودی به یک محله مسکونی صنعا پایتخت این کشور به شهادت رسیده اند.

 

به گزارش خبرگزاری های رویترز و فرانس پرس از صنعا و عدن به نقل از منابع محلی این شهر، نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این کشور در پی تجاوز نظامی سعودی به خاک یمن، پایگاه هوایی العند نزدیک شهر عدن در جنوب این کشور را که در تصرف نیروهای کمیته های مردمی جنبش انصارالله است، گلوله باران کرده اند.

 

 

 

**100 فروند هواپیمای جنگی سعودی به خاک یمن تجاوز کردند

 

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از منابع سعودی اعلام کرد که 100 فروند هواپیمای جنگی به خاک یمن تجاوز کردند و هزاران نیروی نظامی نیز خود را آماده می کنند تا راهی برای ورود به این کشور بیابند.

 

منابع خبری همچنین افزوند که وزارت آموزش و پروزش یمن در پی تجاوز نظامی سعودی، فعالیت های مدارس صنعا پایتخت را بطور موقت تعطیل اعلام کرده است تا نیروهای خود را در مقابل تجاوز سعودی بسیج کند.

 

در تجاوز هوایی بامداد پنجشنبه سعودی به صنعا، اهدافی از جمله کاخ ریاست جمهوری که در تصرف کمیته های مردمی و جنبش انصارالله است، هدف قرار گرفت و ده ها تن کشته شد.

 

 

 

**عربستان: حمله به یمن با هماهنگی آمریکا برای نجات جان منصور هادی صورت گرفته است

 

منصور هادی در پی تصرف صنعا پایتخت به دست کمیته های مردمی جنبش انصارالله در ماه سپتامبر از مقام خود کناره گیری کرد و به عدن گریخت و این شهر را پایتخت موقت خود اعلام کرد.

 

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه نوشت، عربستان سعودی با ادعای اینکه حمله هوایی این کشور به یمن با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است، توجیه کرد که این حمله را با کمک متحدان عرب خود در خلیج فارس موسوم به شورای همکاری انجام داده است.

 

این خبرگزاری در گزارشی از واشنگتن افزود: عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن روز چهارشنبه (دیروز) گفت 'ریاض با هماهنگی با آمریکا و با کمک 10 کشور ائتلاف مبارزه با حوثی ها که شهر جنوبی عدن، پناهگاه رئیس جمهوری فراری این کشور را محاصره کرده اند، یک رشته حملات هوایی علیه مواضع آنها انجام داده است'.

 

وی در یک کنفرانس خبری در واشنگتن هدف از این حملات را حفظ و دفاع از دولت مشروع عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن که مورد حمایت آمریکا نیز بود اعلام کرد و تاکید کرد که متحدان عرب عربستان در خلیج فارس نیز در این حملات مشارکت داشته اند.

 

الجبیر با اعلام اینکه این حملات به درخواست مستقیم هادی و با رایزنی و تماس گسترده با هم پیمانان کشورهای عربی در جهان، بوی‍ژه آمریکا انجام گرفت، افزود: عربستان هر کاری انجام خواهد داد تا از سقوط دولت مشروع یمن جلوگیری کند.

 

وی از ارائه هرگونه اطلاعات درباره محل اختفای هادی خود داری کرد و افزود: عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مشروع و قانونی یمن است و شبه نظامیان حوثی علیه وی توطئه کرده اند.

 

رویترز در تحلیلی اقتصادی و سیاسی از حمله عربستان به یمن افزود: بحران یمن به حدی رسید که بعید نیست عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت را در منطقه، به درون خود بکشد.

 

سفیر عربستان همچنین با توجیه اینکه عملیات هوایی به مواضع حوثی ها (جنبش انصارالله) به آنها اجازه نمی دهد عدن را تصرف کنند، ادعا کرد: ما بارها تصمیم گرفتیم از طریق طرح ابتکاری خلیج (فارس) برای حل بحران یمن میانجی گری کنیم، لذا جهت برقراری گفت وگوی ملی و انتقال مسالمت آمیز قدرت در یمن و ایجاد یک یمن جدید نیز تلاش کردیم اما حوثی ها با بر هم زدن همه چیز، همه تلاش ها را ناکام گذاشته و با وخیمتر کردن بحران نیروهای خود را از صعده به صنعا انتقال داده و حتی پس از اشغال تعدادی از شهرهای این کشور، مقر رییس جمهوری قانونی یمن را نیز هدف قرار دادند.

 

الجبیر بطور مفصل ضمن برشمردن مراحلی که به حمله به یمن منجر شد، از درخواست هادی برای تشکیل یک نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس در این خصوص خبر داد و مدعی شد که کشورهای متحد به توسل به زور علیه حوثی ها و مقابله با تحرکات آنان در یمن ادامه خواهیم داد.

 

 

 

**شمارش معکوس مردم برای راهپیمایی گسترده در محکومیت عربستان

 

کمیته انقلابی یمن روز پنجشنبه پس از تجاوز نظامی عربستان به یمن، خواستار شرکت مردم در راهپیمایی عصر امروز در صنعا برای محکوم کردن تجاوزهای عربستان شد.

 

به گزارش شبکه المسیره یمن، کمیته انقلابی یمن از همه مردم این کشور خواست در راهپیمایی عصر امروز در باب الیمن در صنعا شرکت کنند و تجاوز نظامی عربستان به خاک کشور خود را محکوم کنند.

 

کمیته انقلابی یمن با محکوم کردن این اقدام اعلام کرد: عربستان غیر نظامیان را هدف قرار داد و هدف این کشور به زانو در آوردن مردم است و در این میان به هیچ عنوان بحث درگیری های مرزی میان دو کشور در میان نیست.

 

 

 

** آمادگی نیروهای مردمی یمن برای دفع تجاوز خارجی

 

یک مقام جنبش مردمی انصارالله به رویترز گفت: نیروهای مردمی یمن آماده رویارویی با حملات هوایی به فرماندهی سعودی به خاک یمن هستند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، محمد البخیتی مقام کمیته سیاسی جنبش انصارالله در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال تماس رهبران انصارالله با ایران برای کمک، گفت: هیچ گونه تماس با ایران از هنگام آغاز تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش با ایران صورت نگرفته است و مردم یمن آماده رویارویی با تجاوز، بدون هرگونه مداخله بیگانه هستند.

 

شبکه خبری اسکای نیوز نیز از شرکت امارات با 30 فروند هواپیمای جنگی، کویت و بحرین هر یک با 15 فروند و قطر با 10 فروند هواپیمای جنگی در عملیات تجاوز نظامی به خاک یمن خبر داده است.

 

این شبکه خبری افزود که مقام های اردن نیز شرکت این کشور را در این عملیات تایید کرده اند.

 

منابع سعودی به نقل از فرماندهی عملیات تهاجم نظامی سعودی و متحدانش به یمن، آسمان این کشور را منطقه بسته اعلام کرد و از کشتی ها خواسته است به بندرهای یمن نزدیک نشوند.

 

 

 

**انصارالله یمن: مردم به متجاوزان خارجی پاسخ کوبنده ای می دهند

 

علی القحوم یکی از رهبران جنبش انصار الله یمن گفت: اعلام جنگ عربستان به یمن غیر قابل توجیه است و مردم یمن به مقابله با متجاوزان خارجی و عربستانی می پردازند و پاسخ کوبنده ای به آن ها می دهند.

 

به گزارش شبکه المیادین علی القحوم گفت عربستان پس از آنکه همه چیز را در یمن از دست داد، دست به تجاوز نظامی به خاک یمن زد.

 

وی شایعات منتشر شده توسط رسانه های عربستانی در خصوص کشته شدن شماری از رهبران جنبش انصار الله یمن بر اثر حملات هوایی عربستان را شدیدا تکذیب کرده گفت: این شایعات به هیچ عنوان صحت ندارد؛ قربانیان این تجاوز نظامی غیر نظامیان یمنی و چند زن و کودک هستند.

 

وی افزود: هدف عربستانی ها از پیش کشیدن چنین سخنانی، سرپوش گذاشتن بر جنایت های خود و کشتار غیر نظامیان اند .

 

علی القحوم خاطرنشان کرد: عربستان می خواهد تا آنجا که می تواند تعداد زیادی از کشورها را در تجاوز نظامی خود به یمن با خود همراه کند و شایعات منتشر شده مبنی بر ورود تانک های کشورهای عربی به یمن صحت ندارد.

 

وی بار دیگر تاکید کرد: هرگونه تجاوز و دخالت نظامی خارجی در یمن با مقاومت سرسختانه مردم مواجه خواهد شد.

 

از سوی دیگر جنبش انصار الله یمن آمادگی خود را برای مقابله با حملات هوایی متجاوزان اعلام کرد.

 

منابع یمنی اعلام کردند تاکنون اجساد 15 قربانی تجاوز نظامی اخیر عربستان را از زیر آوارها بیرون کشیده اند و بیشتر این کشته ها زن و کودک اند.

 

 

 

** کنگره آمریکا خواستار حمایت از عربستان در تجاوز به یمن شد

 

پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره) روز پنج شنبه اعلام کرد رییس کمیته روابط خارجی کنگره از رییس جمهوری این کشور خواسته از عربستان سعودی در حمله به یمن حمایت کند.

 

براساس این گزارش، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز پس از انتشار اخبار مربوط به انجام عملیات نظامی نیروهای سعودی در خاک یمن، با صدور بیانیه ای خواستار پشتیبانی کشورش از تجاوز نظامی سعودی ها به یمن شد.

 

در این بیانیه آمده است: از آنجایی که تسلط انصار الله بر جنوب یمن هم موجب گسترش ناآرامی ها در آن کشور شد و هم تهدیدی علیه منافع امنیت ملی آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن بشمار می رود، دولت آمریکا باید برای حمایت از منصور هادی، رییس جمهور تحت حمایت آمریکا همه تلاش خود را بکار بندد.

 

رویس در این خصوص افزود: از آنجایی که عربستان سعودی به درخواست منصور هادی و با کمک همپیمانان آمریکا در خلیج فارس به یمن حمله هوایی کرده است، آمریکا به منظور برخورد با این تهدید باید با کمک های لجستیکی و اطلاعاتی مناسب از این نیروهای متحد حمایت کند.

 

** ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن شد

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن است.

 

وزیر امور خارجه که در حاشیه مذاکرات لوزان با خبرنگار شبکه خبری العالم گفت وگو می کرد، افزود: ما خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم.

 

ظریف، عملیات نظامی را نقض کنندۀ حاکمیت یمن اعلام و تاکید کرد که این عملیات، نتیجه ای جز خونریزی نخواهد داشت.

 

وزیر امور خارجه ایران افزود: برای مهار بحران در یمن، همه تلاش خود را به کار خواهیم بست.

 

 

 

**رییس جمهوری مستعفی یمن به عمان گریخت

 

شبکه المسیره یمن اعلام کرد: عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن که تا چند روز پیش در عدن بسر می برد، به عمان گریخته است.

 

المسیره افزود: رسانه های وابسته به عربستان پیوسته تاکید می کنند وی در عدن بسر می برد، اما رییس جمهوری برکنارشده یمن روحیه خود را از دست داده و از کشور خارج شده است.

 

پیش از این اخباری در خصوص فرار عبد ربه منصور هادی به عربستان و همچنین جیبوتی منتشر شده بود. وی خواستار دخالت بین المللی در یمن شده بود.

 

عربستان به شدت از منصور هادی حمایت می کند، اما با مقاومت گسترده مردم مواجه است.

 

منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن با حمایت کشورهای عربی به ویژه عربستان به عدن گریخت و در آنجا اعلام دولتی مستقل کرد.

 

وی اکنون با وعده و پشتیبانی این کشورها قصد دارد در بخش جنوبی یمن دولت تشکیل دهد و با جنبش مردمی انصارالله که صنعا پایتخت این کشور را در اختیار دارد، به مقابله بپردازد.

 

 

 

**روسیه خواستار توقف همه اقدامات نظامی در یمن شد

 

خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز پنجشنبه به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: مسکو مجدانه از طرفین درگیر در یمن می خواهد به هر گونه اقدام نظامی در آن کشور پایان دهند.

 

وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام این درخواست عاجل از طرفین درگیر در یمن، اعلام کرد که سفارت روسیه در یمن هنوز طرحی برای خروج نیروهای خود و اتباع این کشور از یمن ندارد.

 

تیموفی بیکوف دبیر مطبوعاتی سفارت روسیه در صنعا نیز امروز پنجشنبه در گفت وگو با ایتارتاس گفت: تدابیر امنیتی برای حفاظت از جان اتباع روس در یمن اندیشیده شده است و سفارت روسیه همچنان به فعالیت عادی خود در این شهر ادامه می دهد.

 

 

 

توقف فعالیت بندرهای اصلی یمن

 

 

 

منابع آگاه در صنعت دریانوردی و محلی یمن اعلام کردند، فعالیت بندرهای عمده یمن روز پنجشنبه در پی تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به این کشور متوقف شده است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه به نقل از یک منبع صنایع دریایی یمن، همه بندرهای اصلی به علت اوج گیری درگیری ها بسته شده اند.

 

منابع محلی یمن نیز خبر تعطیل شدن این بندرها را تایید کردند.

 

یمن ماهانه یک میلیون و400 هزار تا یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام از بندر مسیله صادر می کند که عمدتا به چین تحویل داده می شود.

 

در همین حال، اداره کل هوانوردی غیر نظامی سعودی اعلام کرد که در پی تجاوز نظامی این کشور به خاک یمن، پروازهای بین المللی و داخلی در هفت فرودگاه واقع در جنوب عربستان متوقف شد.

 

این فرودگاه ها شامل جیزان، ابها و وادی الدواسر می شود.

 

این منبع علت متوقف شدن پروازها یا مدت زمان آن و هنگام از سرگرفته شدن فعالیت این فرودگاه ها را ذکر نکرد.

 

در تجاوز نظامی بامداد پنجشنبه هواپیماهای سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور، شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان جان باختند.

 

 

 

**فرودگاه های عربستان و بندرهای یمن به حالت تعطیل درآمدند

 

منابع آگاه در صنعت دریانوردی و محلی یمن اعلام کردند، فعالیت بندرهای عمده یمن روز پنجشنبه در پی تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به این کشور متوقف شده است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه به نقل از یک منبع صنایع دریایی یمن، همه بندرهای اصلی به علت اوج گیری درگیری ها بسته شده اند.

 

منابع محلی یمن نیز خبر تعطیل شدن این بندرها را تایید کردند.

 

یمن ماهانه یک میلیون و400 هزار تا یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام از بندر مسیله صادر می کند که عمدتا به چین تحویل داده می شود.

 

در همین حال، اداره کل هوانوردی غیر نظامی سعودی اعلام کرد که در پی تجاوز نظامی این کشور به خاک یمن، پروازهای بین المللی و داخلی در هفت فرودگاه واقع در جنوب عربستان متوقف شد.

 

این فرودگاه ها شامل جیزان، ابها و وادی الدواسر می شود.

 

این منبع علت متوقف شدن پروازها یا مدت زمان آن و هنگام از سرگرفته شدن فعالیت این فرودگاه ها را ذکر نکرد.

 

در تجاوز نظامی بامداد پنجشنبه هواپیماهای سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور، شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان جان باختند.



تاريخ : پنج شنبه 6 فروردين 1394برچسب:, | 21:16 | نویسنده : محمد رحیمی |

رویترز از تلاش اتحادیه اروپا برای بازگرداندن نام 40 شرکت کشتیرانی ایرانی به لیست تحریم‌هایش خبر داد.

 

یک نامه ارسالی از اتحادیه اروپا حاکی از آن است که این نهاد همزمان با انتشار اخباری مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی و کاهش محدودیتهای تجاری به دنبال  بازگرداندن نام 40 شرکت کشتیرانی ایرانی به لیست تحریم‌ها است.

 

این اقدام که در مرحله‌ای حساس از مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته واکنش اتحادیه اروپا به برنده شدن ایران در برخی از پرونده‌های حقوقی در مراجع قضایی و بی‌اثر کردن تحریم‌های این اتحادیه است.

 

این 40 شرکت پیش از این در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار داشتند زیرا این اتحادیه اعتقاد داشت آنها به شرکت کشتیرانی ایران که پیش از این در لیست سیاه قرار داشت، مرتبط بودند.

 

در نامه 12 مارس اتحادیه اروپا به مریم طاهر، وکیل شرکتهای کشتیرانی، علت بازگشت نام آنها به لیست تحریمها مالکیت شرکت کشتیرانی ایران بر آنها یا ارائه آموزش و خدمات از سوی این شرکتها به شرکت کشتیرانی ایران و کارکنان آن اعلام شده است.

 

با این حال به اعتقاد این حقوقدان اقدام اتحادیه اروپا کاملا با اهداف سیاسی انجام شده و هیچ سندیتی ندارد.

 

هدف از تحریم‌های اتحادیه اروپا افزایش فشار بر دولت ایران برای حرکت به سمت توافق هسته ای است.

 



تاريخ : پنج شنبه 6 فروردين 1394برچسب:, | 21:12 | نویسنده : محمد رحیمی |

خداوند متعال برای آن کسانی که وعده‌ی نصرت داده است، شرطی مقرّر فرموده است: وَ اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر؛(۱) اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ وَ ءاتَوُا الزَّکوة وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبةُ الاُمور.(۲) خداوند متعال چهار شاخص را در این آیه‌ی شریفه برای آن مؤمنانی که قدرت در اختیار آنها قرار میگیرد و از زیر سلطه‌ی قدرتمندان جائر خارج میشوند، معیّن کرده و وعده کرده است که «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر»؛ خدای متعال قادر است که یک چنین ملّتی را نصرت کند و یقیناً هم نصرت خواهد کرد. از این چهار شرط، یکی نماز است، یکی زکات است، یکی امر به معروف است و دیگری نهی از منکر. هر کدام این چهار خصوصیّت و چهار شاخص، یک جنبه‌ی فردی و شخصی دارند، لکن در کنار آن، یک جنبه‌ی اجتماعی و تأثیر در نظام‌سازی اجتماعی [هم] دارند. نماز با آن همه راز و رمزی که در حقیقت نماز نهفته است که معراج هر مؤمن است، «قُربانُ کُلِّ تَقی»(۳) است، وسیله‌ی فوز و سعادت است، از همه‌ی اعمال برتر و بالاتر است، حتّی نماز دارای جنبه‌ی اجتماعی هم هست. جنبه‌ی اجتماعی نماز این است که یکایک مسلمانان به‌وسیله‌ی نماز با یک مرکز واحدی در تماس میشوند. در آنِ واحد در وقت نماز، همه‌ی مسلمانان در همه‌ی نقاطی که دنیای اسلام گسترده است، دل را به یک مرکز واحدی متّصل میکنند؛ این اتّصال همه‌ی دلها به یک مرکز واحد، یک مسئله‌ی اجتماعی است، یک مسئله‌ی نظام‌ساز است، معیّن‌کننده و شکل‌دهنده‌ی هندسه‌ی نظام اسلامی است.
زکات که دارای جنبه‌های فردی است و گذشت و اعطای «ما یحب» را به انسان می‌آموزد که خود این یک تجربه و آزمون بسیار مهم است، امّا یک ترجمان اجتماعی دارد؛ زکات در استعمالات قرآنی، به معنی مطلق انفاقات است اعم از زکات مصطلحی است که در آیه‌ی شریفه‌ی «خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَةً»(۴) به آن اشاره شده است؛ زکات یعنی مطلق انفاقات مالی، [امّا] جنبه‌ی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظام‌ساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعه‌ی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعه‌ی اسلامی میداند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیل‌الله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظام‌ساز است.
و امّا امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است که «بِها تُقامُ الفَرائِض»؛(۵) امربه‌معروف یعنی همه‌ی مؤمنان در هر نقطه‌ای از عالم که هستند، موظّفند جامعه را به‌سمت نیکی، به‌سمت معروف، به‌سمت همه‌ی کارهای نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدی‌ها، از پستی‌ها، از پلشتی‌ها دور بدارند. هرکدام از این چهار شاخص به‌نحوی ترجمان ساخت و هندسه‌ی نظام اسلامی است.      



تاريخ : چهار شنبه 5 فروردين 1394برچسب:, | 19:46 | نویسنده : محمد رحیمی |

گزارش تصویری در لینک زیرsnn.ir/detail/photo/398264/8953



تاريخ : چهار شنبه 5 فروردين 1394برچسب:, | 11:50 | نویسنده : محمد رحیمی |

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۴ را سال «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی» نامگذاری کردند. در این متن بر پایه‌ی بیانات رهبر انقلاب به بررسی رمز موفقیت دولت، ثمره همدلی و فرصت سال ۹۴ پرداخته شده است.

* رمز موفقیت دولت
در متون علوم سیاسی براساس مبانی، نگرش‌ها و تجربیات تاریخی تقسیم‌بندی‌های گوناگونی از انواع حکومتها وجود دارد که طبق آن حکومتهای مختلف بشری از حیث مُدل و نحوه‌ی حکومت کردن به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. اما رهبر انقلاب اسلامی تقسیم‌بندی‌ای کلی از انواع حکومتها براساس نحوه‌ی اداره‌ی آنها دارند و حکومتها را به سه دسته‌ی اصلی تقسیم می‌کنند:
دسته‌ی اول نظامهای پلیسی مانند سیستمهای استبدادی کمونیستی، سلطنتی و شبه‌سلطنتی با ویژگی‌های خاص خود هستند و دسته‌ی دوم دمکراسیهای غربی هستند که با تزویر و تبلیغات اداره می‌شوند. اما سومین مُدل، نظامی است که با محبت و عطوفت مردم اداره می‌شود. از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای نظام اسلامی نمی‌خواهد و نمی‌تواند با دو شیوه‌ی اول اداره شود و براین اساس «اعتماد و محبت مردم به نظام» از جایگاهی بنیادین در جمهوری اسلامی برخوردار است:
«یک نوع نظام هم نظامی است که با محبت و عطوفت مردم اداره می‌شود. باید مردم را مورد محبت و احترام قرار داد و به آنها اعتنا کرد، تا به دستگاه حاکمه وصل باشند و پشت سرش قرار گیرند. نظام ما تا حالا این‌گونه بوده است؛ بعد از این هم باید این‌طور باشد.»
از همین جا می‌توان علت تأکید رهبر انقلاب بر مقوله‌ی «اعتماد متقابل مردم و نظام» در پیام نوروزی سال ۹۴ را دریافت. رهبری در این پیام با اشاره به ظرفیتهای زیاد ملّت ایران و سیاستهای نظام برای تحقق آرزوهای بزرگ ملی، همکاری‌های صمیمانه و همدلی بیشتر میان ملت و دولت را شرط عملیاتی شدن ظرفیتها و تحقق آرزوها دانسته و لازمه‌ی شکل‌گیری این همکاری و همدلی را «اعتماد متقابل» معرفی کردند:
« اگر این همکاری صمیمانه [میان ملّت و دولت] از دو سو شکل بگیرد، یقیناً همه‌ی آنچه را که جزو آرزوهای ما است دست‌یافتنی است و آثار آن را مردم عزیزمان به چشم خواهند دید... هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و توانایی‌های ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند.»
از منظر آیت‌الله خامنه‌ای اعتماد مردم به نظام زمینه‌سازِ پشتیبانی آنها از حکومت را فراهم آورده و دست‌یابی به اهداف اسلامی را تضمین می‌کند:
«در حقیقت اعتماد مردم است که پشتیبانی آنها را به وجود می‌آورد؛ و پشتیبانی و اتصال مردم به دست‌اندرکاران نظام است که توفیق این حرکت اسلامی را با اهداف اسلامی تضمین می‌کند... مردم هستند که پشتیبان واقعی نظامند؛ این پشتیبانی، متوقف به اعتماد است و این اعتماد هم باید باقی بماند.»
در این نگاه «رمز موفقیت حاکمیت و قوای سه‌گانه‌ی کشور» در همین پشتیبانی ملت از آنها نهفته است و هیچ عاملی نباید به اعتماد به عنوان زمینه‌سازِ این پشتیبانی ضربه بزند:
«رمز موفقیت دولت و قوّه‌ی قضاییه و مقننه، در پشتیبانی قاطبه‌ی ملت از آنهاست. هر حرکت و گفتاری که روح اعتماد مردم به این قوا و کارگزاران آن را متزلزل و در این پشتیبانی، اندک خللی وارد سازد، حرام شرعی و خیانت ملی است.»




* شرط تحقق شعار سال ۹۴
از سوی دیگر تأکید رهبر انقلاب بر عنصر «همدلی» که در شعار سال ۹۴ تبلور یافته امری بی‌سابقه نیست و ایشان در گذشته نیز از این موضوع به عنوان «نعمت بزرگ خدا» یاد کرده بودند:
«همه آحاد ملت و بخصوص مسؤولین کشور باید نعمت وحدت و اتّفاق و همدلی را - که خدای متعال آن را به ما ارزانی داشت - برای خود حفظ کنند و آن را به خطر نیندازند: «واذکروا نعمة الله علیکم اذ کنتم اعداء فالّف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته اخوانا». برادری، احساس همگامی و همدلی، نعمت بزرگ خداست.»
اما شکل‌گیری و تقویت اعتماد متقابل بین ملت و دولت به عنوان شرط تحقق همکاری و همدلی بین ملت و دولت چگونه ممکن خواهد شد؟ رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود به این سوال پاسخی شفاف داده‌اند:
«هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و توانایی‌های ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند.»
 
* نتیجه همدلی و هم‌زبانی
پذیرش جایگاه والای ملت و توانایی‌های عظیم آن از سوی دولت و استفاده از این نیروی عظیم در مسیر پیشرفت کشور و حل مشکلات از جمله مسائل مهم در این زمینه است که به‌خصوص در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی» مورد تأکید دائمی رهبری بوده تا جایی که پیشرفت کارها را در صورت سپرده شدن آن به مردم میسر دانستند:
«تدبیر مسئولان در هر برهه‌ای از زمان در دوران جمهوری اسلامی، باید این باشد؛ کارها با تدبیر، با برنامه‌ریزی، با ملاحظه‌ی همه‌ی ظرایف و دقایق در اختیار مردم گذاشته بشود؛ آن‌وقت کارها پیش خواهد رفت.»
این توجه به توانایی‌های ملت صرفا به عنوان مسئله‌ای تبلیغاتی مطرح نمی‌شود بلکه براساس برآوردی دقیق و محاسبه شده از توانمندی‌های ملت مورد تأکید قرار می‌گیرد:
«بارها این را گفتیم - اوائل از روی حدس و گمان میگفتیم، بعد آمارهای بین‌المللی همین را تأیید کرد – که ما از لحاظ رتبه‌ی استعداد انسانی، در رتبه‌های بالا هستیم؛ یعنی از متوسط جوامع بشری موجود دنیا خیلی بالاتریم؛ متوسط ما از متوسط دنیا بالاتر است. استعدادهای ما، جوانهای ما فوق‌العاده‌اند.»
و براساس این برآورد از واقعیت‌های کشور است که مسئله‌ی اتکاء به قدرت درونی به عنوان «کلید حلّ مشکلات کشور» به یکی از مهم‌ترین مطالبات رهبر انقلاب اسلامی از دولت تبدیل می‌شود:
«در داخل کشور خیلی امکانات وجود دارد که اگر چنانچه نگاه ما - چه در زمینه‌های اقتصادی، چه در زمینه‌های فرهنگی، چه در زمینه‌های گوناگون دیگر - [ به آنها باشد و] اگر بتوانیم از این نیروهای داخلی استفاده کنیم، کلید حلّ مشکلات اینجا است؛ یعنی در درون کشور و امکانات داخلی کشور است که از اینها میشود خردمندانه بهره‌برداری کرد. اینها باید شناسایی بشوند. و این است که رتبه‌ی ما را در دنیا بالا می‌برد. در مناسبات بین‌المللی سهم هر کشوری به قدر قدرت درونی او است؛ هر مقداری که واقعاً در درون اقتدار داشته باشد، سهمش از مجموعه‌ی مناسبات بین‌المللی به همان نسبت بالاتر است.»
از سوی دیگر مردم، جریانهای سیاسی و شخصیتهای متنفذ نیز وظیفه‌ی کمک به دولت را بر عهده دارند:
«من از همه‌ی جریانهای گوناگون سیاسی درخواست میکنم و اصرار دارم، و همچنین از همه‌ی شخصیتهای متنفذی که دارای نفوذ کلمه هستند، دارای حوزه‌ی تأثیرگذاری در میان ملت هستند، درخواست میکنم به مسئولین، به دولت، به رئیس جمهور کمک کنند تا ان‌شاءالله بتوانند وظائف سنگینی را که برعهده دارند، بخوبی انجام دهند
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/29206/13940101-payamnorozi-2.jpg

* فرصت سال ۹۴
به نظر می‌رسد نامگذاری سال ۹۴ با شعارِ «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی» فرصتی گران بها برای مجموعه‌ی قوای کشور و به خصوص دولت به عنوان سکاندار اجرایی کشور از سویی و ملت ایران به عنوان «صاحبان کشور» از سوی دیگر است تا با تقویت عنصر اعتماد متقابل بین خود و شکل‌دهی هرچه بهتر و کامل‌تر فضای همکاری و همدلی گام‌های مهم و بزرگی در مسیر پیشرفت بردارند که در این صورت کشور در مقابل توطئه‌های دشمن مصون خواهد شد:
«مصونیّت کشور، وابسته‌ی به حضور مردم است؛ کم شدن فشارهای دشمنان، وابسته‌ی به حضور مردم است، وابسته‌ی به اتّحاد و انسجام مردم با نظام و با دستگاه جمهوری اسلامی و حسّ اعتماد متقابل بین مردم و مسئولین است. این حسّ باید روزبه‌روز تقویت بشود.



تاريخ : چهار شنبه 5 فروردين 1394برچسب:, | 11:14 | نویسنده : محمد رحیمی |

برخوردها نه از سوی مردم و نه از سوی مسئولان تحقیر امیز نباشد/دلواپس بودن جرم نیست اما به معنای متهم کردن و نادیده گرفتن زحمات و خدمات نباشد/ دولت و طرفداران دولت و کسانی که ابراز دغدغه و دلواپسی می کنند ؛اهانت نکنند/ از همه دولت ها و از این دولت حمایت کرده و میکنم البته چک سفید امضاء هم به کسی نمی دهم



تاريخ : شنبه 1 فروردين 1394برچسب:, | 22:13 | نویسنده : محمد رحیمی |

اسلام از ما هم افزایی و انسجام میخواهد/دولتها در نظام اسلامی باید موردحمایت مردم قرار گیرند حتی از سوی کسانی که به آن رای ندادند/این حرف لب معنای انسجام اسلامی در کشور اسلامی ماست



تاريخ : شنبه 1 فروردين 1394برچسب:, | 17:10 | نویسنده : محمد رحیمی |

ما قطره ای از زلال ملت هستیم

ما اهل صفا و با محبت هستیم

آقای عزیزمان«خیالت راحت

ما همدل و هم زبان دولت هستیم



تاريخ : شنبه 1 فروردين 1394برچسب:, | 14:8 | نویسنده : محمد رحیمی |

امسال را باید سال همکاریهای گسترده دولت وملت دانست؛ من این شعار را برای امسال انتخاب کردم»دولت وملت،همدلی وهم زبانی«



تاريخ : شنبه 1 فروردين 1394برچسب:, | 13:2 | نویسنده : محمد رحیمی |

معنای تسبیحات چیست؟ و ارتباط این سه منبع نور چه می ‏تواند باشد؟
شاید بتوان گفت که این 100 واژه‏ی نورانی و تکرار کلمات، تصویری از یک سیر روحانی باشد، یک حرکت آسمانی.بدون عکس

 
الله اکبر، اولین ذکر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام

در تسبیح فاطمى علیهاالسلام، انسان با گفتن «الله اکبر» به نهایت عجز خود اعتراف مى‏کند و به ناتوانیش به درگاه الهى بارها اقرار مى‏کند.
جمیع بن عمیر گوید: در محضر امام صادق علیه السلام بودم، حضرت از من پرسید: جمله «الله اکبر» یعنى چه؟ گفتم: یعنى خدا از همه چیز بزرگتر است، حضرت فرمود: مطابق این معنى، خدا را چیزى تصور کرده و سپس مقایسه با سایر اشیاء کرده‏اى و او را بزرگتر از آن چیزها تصور نموده‏اى. عرض کردم: پس معنى الله اکبر چیست؟ حضرت پاسخ داد: معنایش این است که؛ «الله اکبر من ان یوصف؛ خداوند بزرگتر از آن است که توصیف گردد.» (شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) امام خمینى، ص 417)

 
الحمدلله دومین ذکر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام

پس از آن که انسان به عجز و ناتوانى خویش در شناخت ‏خالق اعتراف کرد، با گفتن الحمدلله که از افضل اذکار تسبیح است، وارد مرحله بعدى مى‏شود.
امام صادق علیه السلام به فضیلت تسبیح بعد از نمازهاى واجب چنین اشاره کرد: «هر کس بعد از نماز واجب تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام را به جا آورد، قبل از این که پاى راست را از بالاى پاى چپ بردارد، جمیع گناهانش آمرزیده مى‏شود.»
حضرت امام خمینى؛ در باب حمد مى‏فرماید: «حمد خدا مساوی شکر است؛ چنانچه در روایات کثیره وارد است که، کسى که بگوید: الحمدلله، شکر خدا را ادا کرده؛ چنانچه [امام صادق علیه السلام] فرمود: شکر هر نعمتى، و اگر چه بزرگ باشد این است که حمد خداى عزّ و جلّ کنى.»
و ... [امام صادق علیه السلام] فرمود: ... کمال شکر گفتن فرد این است؛ الحمدلله رب العالمین . ... و در حدیثى حماد بن عثمان گفت: بیرون آمد حضرت صادق علیه السلام، از مسجد و حال آن که گم شده بود مرکوب آن حضرت. فرمود: «اگر خداوند آن را به من برگرداند، خدا را شکر مى‏کنم؛ شکری که حق اوست.» گفت درنگى نکرد تا آن که آن مرکوب آورده شد. پس فرمود: «الحمدلله‏». قائلى عرض کرد: «فدایت ‏شوم، آیا شما نگفتید که شکر خدا مى‏کنم، شکری که حق اوست؟»

چنین تسبیح مهمّی آداب خاصّی را نیز می‌طلبد: 1. این ذکر را در کمال آرامش و تأمین روحی انجام دهید؛ 2. بدون تسبیح از کنار سجّاده برنخیزید؛ 3. این ذکر را با سرعت انجام ندهید؛ 4. قبل از اینکه پاهایتان را حرکت بدهید و از حالت نمازگزار خارج شوید، این ذکر را انجام بدهید

فرمود: «آیا نشنیدى که من گفتم: الحمدلله.»
از این روایت معلوم مى‏شود که افضل حمد خداوند، شکر لسانى است. (اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام، ص ‏48 به نقل از معانى الاخبار)

 
سبحان الله‏ سومین ذکر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام

شخصى از حضرت على علیه السلام پرسید: معنى سبحان الله چیست؟ حضرت فرمود: «سبحان الله‏» تعظیم مقام بلند و با عظمت‏ خدا و منزه دانستن او از آنچه که مشرکان مى‏پندارند، است و زمانى که بنده این کلمه را مى‏گوید، همه فرشتگان بر او درود مى‏فرستند.» (شرح چهل حدیث، امام خمینى، ص ‏349)

چرا در تسبیح حضرت فاطمه ما باید 34 بار الله اکبر و 33 بار الحمدالله و 33 بار سبحان الله بگوییم؟

طبق روایات قطعی (ر.ک کافی ج 3 ص 343) تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها،‌ بسیار بسیار سفارش شده است، و شکل کار همان است که شما اشاره کردید، این نوع تسبیح را پیامبر گرامی اسلام به دختر گرامیشان تعلیم داده است و اگر بهتر از آن بود همان را تعلیم می فرمودند.
امام باقر علیه السلام فرمودند هیچ عبادتی بالاتر از تحمید (حمد گفتن) طبق تسبیح فاطمه زهرا نیست، و اگر از این بهتر وجود داشت پیامر آن را به فاطمه واگذار می فرمود.(همان)
دلیل آن نیز دستور دینی است که از پیامبر و ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین به ما رسیده استٰ، بنابراین همانطور که در سائر دستورات دینی مثل تعداد رکعات نماز و ایام روزه و غیره توجه به عدد مهم است اینجا نیز خاصیتی در آن نهفته که باید به همان طریق صورت پذیرد.

«سبحان الله‏» تعظیم مقام بلند و با عظمت‏ خدا و منزه دانستن او از آنچه که مشرکان مى‏پندارند، است و زمانى که بنده این کلمه را مى‏گوید، همه فرشتگان بر او درود مى‏فرستند»
دو هدیه اختصاصی پیامبر خدا به حضرت زهرا (علیهاالسلام)

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه وآله) دو هدیه گران‌بها به دختر خود، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دادند، یکی هدیه مُلکی "فدک " بود که آن را باب الکریم وضع کردند و دیگری هدیه ملکوتی "تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) " است.

در اهمیّت این ذکر همین بس که حضرت امام صادق (علیه السلام) درباره آن فرموده‌اند: "اگر هدیه و نحله‌ای بالاتر از آن تسبیح بود، پیامبر اسلام آن را به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تعلیم می‌دادند. "

این تسبیح و تعلیم جزو بهترین و برترین تعلیم‌های ملکوتی است که به صورت خاصّی به آن حضرت تعلیم داده شده تا دیگران هم از آن استفاده کنند. این یک تعلیم عمومی نبود، بلکه یک نحله و عطایی است که پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دادند، آنگاه به برکت آن معلّم، پیامبر (صلی الله و علیه وآله) و این متعلّمه، حضرت زهرا(سلام الله علیها)، دیگران هم از منابع معنوی آن بهره می‌برند. از سوی دیگر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، هم منافع هدیه ملکی (فدک) را در اختیار محرومان و مستضعفان قرار دادند.

 
آداب تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها

چنین تسبیح مهمّی آداب خاصّی را نیز می‌طلبد:

1. این ذکر را در کمال آرامش و تأمین روحی انجام دهید؛

2. بدون تسبیح از کنار سجّاده برنخیزید؛

3. این ذکر را با سرعت انجام ندهید؛

4. قبل از اینکه پاهایتان را حرکت بدهید و از حالت نمازگزار خارج شوید، این ذکر را انجام بدهید.



تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, | 11:48 | نویسنده : محمد رحیمی |

آیت الله نوری همدانی در آخرین روز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم طلاب را به نظم و وقت شناسی دعوت کرد و اظهار داشت: ما طلاب باید سعی کنیم وقت خود را تضییع نکرده و قدر وقت خود را بدانیم بنابراین هرکجا باشیم باید مطالعه داشته باشیم.

نوروز نباید ما را از ایام فاطمیه غافل کنداوهمچنین مطالعه منظم را از جمله مسائلی دانست که در تعطیلات باید سرلوحه طلاب قرار گیرد و افزود: طلاب باید یک موضوع را انتخاب کرده و منظم مطالعه کنید؛ افراد منظم موفق هستند. علمای بزرگ منظم بوده و دفترچه های منظمی داشتند؛ بزرگان گذشته مانند ما از رایانه برخوردار نبودند و لذا مطالب خود را جداگانه قرار می دادند تا رجوع به آنها آسان باشد.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: طلاب از ابتدای طلبگی باید قلم به دست بوده و همواره بنویسند چون همیشه فرصت نوشتن نیست علاوه بر اینکه فکر و فرهنگ و سلیقه و ذوق شخص را از طرز نوشتن آن شخص می توان فهمید.

او همچنین به تقارن عید نوروز با ایام فاطمیه اشاره کرد و گفت: همیشه در مردم جنبه مذهبی قوی بوده است و لذا هروقت عید نوروز با محرم مصادف می شود، محرم و صفر عید نوروز را تحت الشعاع قرار داده و مردم مشغول امور مذهبی خود می شوند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عید نوروز نباید ما را از ایام فاطمیه غافل کند، بیان کرد: هرکجا باشیم باید به فاطمیه توجه داشته باشیم و مردم را به مکتب زهرا(س) توجه دهیم.

او با اشاره به خطبه 104 نهج البلاغه عنوان کرد: ما همیشه باید تقوا را در نظر داشته باشیم. در این خطبه امام علی(ع)70 صفت برای متقین بیان کردند.

آیت الله نوری همدانی عنوان داشت: صله ارحام و دیدار و بازدید رسم خوبی در نوروز است و روایات زیادی داریم که صله ارحام در طول عمر و برکت زندگی اثر دارد و قطع رحم نیز گناه است و مجازات آن در این دنیا گریبانگیر انسان می شود.

او وحدت و اتحاد بین مردم را محور دیگر سخنان خود قرار داد و گفت: اگر در طول سال قهر و کدورتی به وجود آمده است باید در سال جدید دوستی و صمیمیت را جایگزین آن کنیم.

استاد خارج فقه حوزه در پایان طلاب را به وضوداشتن در همه حال توصیه کرد و افزود: امام خمینی(ره) طلاب را به باوضوبودن توصیه می کردند و آن را حصاری برای انسان می دانستند.



تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, | 11:45 | نویسنده : محمد رحیمی |

باسمه تعالی

مرام نامه بسیج دانشجویی دانشکده علوم تربیتی مرودشت:

 

1.    مرام ما مرام فاطمی است آنچه را آن بزرگوار پسندد ما هم می‌پسندیم؛ و از آنچه ایشان را ناراحت کند پرهیز می‌کنیم. می‌کوشیم در ایام فاطمیه بیش از هرچیز مرام وسیره فاطمه زهرا سلام الله علیها را در تمام عرصه های زندگی به مردم معرفی کنیم.

 

2.    مرام ما اهل هیأت این است که در ایام فاطمیه اول و ایام فاطمیه دوم  برای صدیقه طاهره -سلام الله علیها- مراسم برگزار   می­کنیم؛  اما این عزاداری را به هیچ وجه در غیر از ایام عزای عمومی به جامعه تحمیل نمی‌کنیم. بدیهی است که ایام عزای عمومی محدودتر از ایام مراسمات هیأت است. ما ضمن تأکید بر برگزاری مردمی عزاداری‌ها، از نهادهای عمومی چون صداوسیما و مدیران شهری توقع داریم در ایام عزای عمومی همراه با مردم حرمت فاطمیه را حفظ کنند.

 

3.    از ایجاد تقابل بین فاطمیه و نوروز پرهیز کرده و می‌دانیم مردم ما محب و علاقمند به «ریحانه النبی»دردانه رسول خدا و اهل بیت او هستند و در ایام عزای عمومی فاطمیه حرمت این ایام را حفظ خواهند کرد و منافاتی بین فاطمیه و سنت‌های خوب نوروز چون صله ارحام نمی‌بینند. همچون گذشته دید و بازدیدهای خود در این ایام را مزین به ذکر صلوات و بیان فضایل و سیره حضرت زهرا کنند تا مصداق جلسات احیای امر باشند و رنگ فاطمی به نوروز می دهند.

 

4.    در روز شهادت صدیقه طاهره(س) که ایران اسلامی غرق ماتم و اندوه است با برگزاری مراسم ویژه و تجمع هیأت ها و تکریم و پذیرایی از عزاداران فاطمی، یاد و ذکر آن اسوهً عظمی را در فضای عمومی کشور زنده می‌کنیم.

 

5.       مابا تأسی به شهیده ولایت که در شرایط تحمل زخمها و دردها با تمام وجود  از امام زمان خویش دفاع کرد، شعارمحوری «او ایستاد پای امام زمان خویش» را برای ایام فاطمیه امسال  انتخاب می­کنیم  و اعلام می­کنیم  «ما ایستاده ایم» چون فاطمه -سلام الله علیها- .در تبلیغات، اعلامیه‌ها و فضاسازی هیأت با نگاه به  سیره فاطمی مفاهیمی چون:  ایستادگی فاطمی، فرهنگ جهاد و شهادت، ولایتمداری، بیداری اسلامی، حیا و عفاف فاطمی را تبیین و ترویج می کنیم.

6.    ما با تکریم خواهران شرکت‌کننده در عزای حضرت زهرا(س) به عنوان رهروان فاطمی، حضرت زهرا را الگوی کامل زنان مسلمان به ویژه در ایفای نقش مادری و همسری دانسته و از تمامی پیروان عفت و حیای صدیقه طاهره تجلیل می کنیم.

 

7.    ما ضمن پرهیز از ورود به بازی‌ها و دسته بندی های جناحی و سیاسی بر ترویج وتبلیغ گفتمان های مورد نظر علمدار فاطمی، فرزند صالح حضرت زهرا(س)، رهبر معظم انقلاب تاکید کرده و با ایشان بیعتی دوباره می­کنیم.

 

 

8.       ما محبت اهل بیت(ع) را محور وحدت شیعه و سنی می دانیم و با تاکید بر حقانیت اهل بیت(ع) و اعلام این امر که اهل سنت برادران ما و محب اهل بیت پیامبر(ص) هستند، برپایی مجالس ایام فاطمیه و بیان روضه های حضرت صدیقه(س)، ریحانه رسول خدا را وظیفه خود دانسته و هرگونه توهین، سب و رفتار تفرقه افکن را از افراطیون شیعه و سنی محکوم نموده و ریختن خون امت پیامبر اسلام را به بهانه اختلافات مذهبی عمل به خواسته صهیونیسم ، استکبار جهانی و دشمنان اسلام می دانیم.

 

9.     شهدا پیشتازان تاسی و الگوگیری از حضرت صدیقه شهیده (س) هستند. ما با معرفی و ترویج سیره شهدای دفاع مقدس و نهضت جهانی اسلام در هیأت، یاد و خاطره آنها را زنده نگه می‌داریم و راه و مسیر آنها را ادامه می دهیم.  

 

10.  ما با پیروی از سبک زندگی و الگوی ساده‌زیستی حضرت زهرا (س) و در راستای اقتصاد مقاومتی، خود و مسئولان را به ساده‌زیستی، قناعت و مصرف کالای داخلی دعوت می‌کنیم. و با تأسی به سیره آن بانوی رحمت و مهربانی و الگوی «یطعمون الطعام» و در سال جدید فاطمی همت خود را در محرومیت زدایی از ایتام آل محمد و مستضعفان جامعه بیش از گذشته مصروف خواهیم کرد.

 

11.  فروغی که با انقلاب اسلامی و ید بیضای حضرت روح الله در جان مسلمانان جهان تابیده شد، امروز به شعله خشمی تبدیل شده که دامن حکومت‌های ستمگر منطقه را گرفته است. توجه به مسائل بین‌المللی، شناخت نظام استکبار جهانی و یاری مادی و معنوی مظلومان را وظیفه خود می‌دانیم و هرگونه هتک و اهانت به مقدسات همه ادیان و مذاهب نظیر توهین اخیر نشریه هتاک فرانسوی به رسول الله الاعظم (ص) را  محکوم می‌کنیم.

 

12.  مستضعفان جهان چشم‌انتظار ظهور خورشید عدل و ولایت مهدی موعود (عج) هستند و افق نگاه همۀ هیأت‌ها نیز حکومت جهانی آن حضرت است. در همین راستا زمینه‌سازی برای این حکومت جهانی وظیفه یکایک هیأت‌ها و اعضای آنهاست.



تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393برچسب:, | 11:40 | نویسنده : محمد رحیمی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد